Circulaire en klimaatadaptieve bestrating voor duurzame openbare ruimte
“95 procent van de door ons geproduceerde materialen komt terug in grondstofstromen”, vertelt Menno Olthof, Manager 5W Adviesteam. “Gedeeltelijk voor hergebruik (re-use) maar grotendeels als secundaire stroom (recycle) die technisch gezien een hoog waarde behoud heeft. MBI hanteert om deze reden de MKI-waarde (Milieukostenindicator) als de meest relevante en eerlijke meetmethode voor duurzaamheid. Daarnaast zit duurzaamheid in alle activiteiten die je als bedrijf onderneemt om het verschil te maken. Er is zoveel meer te vertellen over duurzaamheid. Naast circulariteit is levensduur ook een belangrijk aspect. Zeker voor onze branche waar retourname en transport ook een groot effect heeft als duurzaamheidscomponent.”
Stenen en tegels gemaakt met afval
Een mooi voorbeeld om te noemen is dat MBI stenen en tegels produceert waarin een groot percentage reststof in is verwerkt. Dankzij een unieke ketensamenwerking tussen Omrin, Heros Sluiskil, MBI en de gemeente Leeuwarden zijn in Friesland diverse projecten gerealiseerd. Het is begonnen met een relatief eenvoudige product als grasbetontegels. Inmiddels is dit concept verder opgeschaald naar de Capital L+T stenen en andere grasgroeibevorderende bestrating. Deze zijn geproduceerd op basis van gereinigde bodemas uit Fries afval.
Klimaatadaptieve straten
MBI biedt diverse waterpasserende bestratingsoplossingen voor het klimaatadaptief inrichten van de buitenruimte. Denk hierbij aan waterpasserende stenen, maar ook ‘groene’ oplossingen zoals NCB Klinkers, Herba Linea, Capital L+T straatstenen en de ‘graskei’. Uiteraard geproduceerd met een zo laag mogelijke MKI-waarde. Een hele nieuwe ontwikkeling is de circulaire kunststof afwateringsband, die gemaakt is van gereycled kunststof.
Floriade-tegel
Almere legt met de organisatie van de Floriade in 2022 de basis voor een toekomstige groene wijk die het voorbeeld moet worden voor stadswijken in binnen- en buitenland. Hierbij wordt woningbouw gecombineerd met veel natuur. Als onderdeel van het bouwteam heeft MBI het gewenste straatbeeld vertaald naar een unieke bestratingsoplossing die veel ruimte laat voor grasgroei en een prachtig esthetisch straatbeeld gaat opleveren.
Bovenstaand een drietal beknopte voorbeelden die u mogelijk aan het denken heeft gezet. “De juiste combinatie van materialen zorgt voor een duurzame en toekomstbestendige leefomgeving. Leg uw vraagstuk aan ons voor en wij denken graag met u mee”, zo klinkt het vanuit MBI.
MBI de Steenmeesters
Veghel
https://www.mbi.nl/
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 1 / 2021, thema circulariteit. Download hier het magazine. Wil je meer weten over het circulair inrichten van de openbare ruimte, meld je dan gratis aan voor de Verbindingsdag Circulaire Openbare Ruimte op 30 maart.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Een drukte van jewelste onder de grond
26 apr om 14:31 uurHoe goed heeft jouw gemeente alle kabels in beeld?
We zien het niet altijd, maar ze zijn er wel. Kabels…
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
Samen herstellen we de waterkringloop
8 apr om 09:25 uurKlimaat Expo: Hemelwater afvoeren zonder buizen met de kolkgoot van Nering Bögel
2 apr om 08:52 uurCirculaire waterberging onder asfalt met duurzame keuzes in Oss
26 mrt om 08:49 uurHet bedrijventerrein Moleneind in Oss ondergaat een opmerkelijke metamorfose richting duurzaamheid. De…
Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train
22 mrt om 13:37 uurRijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…
Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge
21 mrt om 09:58 uurDe Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…
Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm
23 feb om 13:40 uurHoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?