Artikel

Ipv Delft ontwerpt busbrug Zwolle

Bij station Zwolle komt een busbrug over het spoor. ProRail en de gemeente hebben de opdracht voor ontwerp en realisatie eind vorig jaar gegund aan BAM Infra Regio Civiel, dat bruggenspecialist ipv Delft inschakelde voor het ontwerp. Aan de UAV-GC aanbesteding deden vier partijen mee. Het winnende aanbiedingsontwerp behaalde de maximale EMVI-score.

De brug zal bussen straks in een vloeiende lijn over het spoor brengen en verbindt het nieuwe busplatform aan zuidzijde van het treinstation met de nieuwe westelijke hoofdroute voor openbaar vervoer. Daarbij hebben passagiers optimaal uitzicht over het spoor en de directe omgeving. Tegelijkertijd zal de brug ook op maaiveld bijdragen aan een prettige openbare ruimte. Onder meer dankzij de heldere, ingetogen vormgeving, het materiaalgebruik en de natuurlijke inpassing.

Verbinding

Het totale tracé van 433 meter bestaat voor 245 meter uit een brug op steunpunten en verder uit grondlichamen. De steunpunten zijn excentrisch geplaatst en bijzonder slank. Het brugdek zelf slingert als een overkapping over het spoor en de naastgelegen groenzone. In deze complexe omgeving met uiteenlopende bebouwing en het drukke station vormt de busbaanbrug een verbindend element dat bijdraagt aan een prettige openbare ruimte.

Gelaagd

De brugconstructie bestaat uit een centrale kokerligger met daarop uitkragend het dek. De onderzijde krijgt een hoogwaardige houten bekleding. De lichte aluminium brugrand is onder meer voorzien van geïntegreerde verlichting voor de rijbanen. Vanaf de zijkant levert dit een drie-laags beeld: onderaan de donkergrijze kokerligger, daarboven de houten lamellen en als afsluiter een slanke, lichte lijn. Alle benodigde (technische) voorzieningen zijn in het ontwerp geïntegreerd: voertuigkering, afscherming van de bovenleiding, verlichting, hemelwaterafvoer en geluidswering.

 

Op alle EMVI-criteria (Economisch Meest Voordelige Inschrijving) behaalde het aanbiedingsontwerp van BAM Infra Regio Civiel, ipv Delft en Machinefabriek Rusthoven de maximale score. Het ging daarbij om zicht vanuit de omgeving, uitzicht op de omgeving, een vloeiende lijn, een visie op stadslandschappelijke inpassing en om de integratie van subsystemen in het ontwerp. 

 

Naar verwachting wordt in de tweede helft van 2017 begonnen met de aanleg.

Voor meer informatie

ipv Delft

Niels Degenkamp

015-7502577

www.ipvdelft.nl

 



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel