Artikel

Easypath lift mee op vraag naar slimme fietsinfra

In een snel veranderende wereld waarin technologie wordt ingezet om steden duurzamer en leefbaarder te maken neemt de behoefte aan slimme infra toe, constateert directeur Job van Roekel van Easypath. De tijd lijkt rijp voor de innovatieve fietspaden die zijn bedrijf ontwikkelt, in binnen- en buitenland.

Steeds meer gemeenten ontdekken de voordelen van de modulaire prefab betonnen fietspadelementen van Easypath. De fietspaden zijn niet alleen opneembaar en verplaatsbaar, maar ze zijn ook innovatief. Zo kunnen ze verwarmd worden om ze sneeuw- en ijsvrij te houden of voorzien worden van zonnepanelen, zodat ze hun omgeving van stroom kunnen voorzien. 

Grote gemeenten 

“We zien een enorme vraag naar Easypath-producten”, zegt Van Roekel. Die vraag is langzaam gegroeid na de start van het bedrijf in 2006. De aanloopperiode werd vooral gekenmerkt door veel kleine projecten bij gemeenten. Inmiddels tonen ook de grote gemeenten belangstelling voor de slimme fietspaden, waaronder Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Leeuwarden en Groningen. Het gaat bovendien om langere trajecten, vanaf 3 kilometer. Het is zaak om tijdig met opdrachtgevers aan tafel te komen – in ieder geval voorafgaand aan een aanbesteding – omdat de Easypath-fietspaden wel wat uitleg nodig hebben. Dat lukt tegenwoordig heel aardig, merkt Van Roekel. “We zien steeds meer dat gemeenten de specificaties van ons product voorschrijven, ook als we nooit bij die gemeenten zijn geweest.” 


Dat de fietspaden van Easypath demontabel zijn, sluit volgens Van Roekel aan bij de behoefte van veel gemeenten. Bij onderhoud of calamiteiten hoeft het fietspad niet opengebroken worden. “De verhardingen zijn makkelijk opneembaar. Zo blijven kabels en leidingen altijd bereikbaar.” Een andere doelgroep bestaat uit gemeenten in gebieden met een slappe veenbodem. Betonnen fietspaden waren in het verleden geen optie vanwege het risico op verzakking. “Onze elementen zijn 6 tot 7 vierkante meter. Daardoor heb je een grotere drukverdeling, waardoor er geen kans is op spoorvorming en onregelmatige zetting”, aldus Van Roekel. 

Innovaties samenbrengen 

Met de hulp van partnerbedrijven is Easypath erin geslaagd een aantal innovaties samen te brengen. De gemeente Ede had in 2016 de primeur met het eerste verwarmde fietspad in Nederland. De betonnen elementen bevatten verwarmingsleidingen die de omgevingswarmte van de stadsverwarmingsbuizen gebruiken. Door het fietspad bij de Bovenbuurtweg te verwarmen blijft het sneeuw- en ijsvrij in de winter en is strooien overbodig. 


Dit voorjaar is een aangrenzend deel van dat fietspad voorzien van zonnepanelen. De zonnepanelen maken het systeem energieneutraal. Ze leveren de stroom die nodig is om in de wintermaanden het fietspad op te warmen. Voor Ede gaat het om een pilot. Als de ervaringen positief zijn, overweegt de gemeente meerdere fietspaden te verwarmen. Ook voor op- en afritten van fietstunnels is het systeem een optie. 

Verwarmd met zonnepanelen 

Inmiddels hebben meer gemeenten verwarmde fietspaden of zonnefietspaden. Zo leverde Easypath een bijdrage aan het Innovatiepad in Enschede, een slim fiets- en voetgangerspad dat loopt tussen het station en de universiteitscampus. Het Innovatiepad bevat deels zonnepanelen en onder het hele pad een buizensysteem om het op koude dagen te verwarmen. En voor een gemeente in het midden van Nederland is Van Roekel bezig met de voorbereidingen van een zonnefietspad. Met de zonne-energie die de panelen opwekken worden laadpunten gevoed voor elektrische fietsen en voor boten. Ook komt er een bankje bij het pad met wifi en laadpunten voor mobiele telefoons. 


De innovatieve fietspaden hebben belangstelling gewekt in het buitenlandDaarom gaat Easypath om te beginnen in België en Duitsland de markt op. 

Panelen met signalering 

Nu de eerste verwarmde fietspaden en zonnefietspaden zijn aangelegd, kijkt Van Roekel al weer naar nieuwe technologische mogelijkheden. Aan ideeën ontbreekt het hem niet. Zo denkt hij aan fietspaden die zijn uitgerust met panelen waarop signalering is aan te brengen. Wegbeheerders kunnen zo met gerichte informatie fietsers bijvoorbeeld attent maken op wegwerkzaamheden of hen in drukke binnensteden snel leiden naar de dichtstbijzijnde fietsenstalling waar nog plek is. 


Ook zouden grote pleinen in stadscentra voorzien kunnen worden van zonnepanelen die de energie leveren voor warmte-koudeopslag. Zo kan een plein in de winter verwarmd worden en in zomer gekoeld om de hitte in de stad te bestrijden. Nadrukkelijk zoekt Easypath de samenwerking met partners, zoals Energy Floors. Van Roekel: “Ontwikkelingen gaan zo snel dat je het beste kunt samenwerken en innovaties samenvoegen. Wij maken de hardware en zoeken andere partijen die het product ‘smart’ maken.” 

Door Yvonne Ton. Dit artikel verscheen in de uitgave Trends 2018



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel