Artikel

Provinciale weg tjokvol duurzame oplossingen 

Met de vernieuwde N272 van Boxmeer naar Beek en Donk heeft de provincie Noord-Brabant een kunststukje in handen. De weg zit tjokvol duurzame oplossingen. Ook bij de betonnen onderdelen daagde de provincie de marktpartijen uit. Ze kreeg nog meer dan waar ze op had gerekend. 

Sinds het eind van de zomer is het werk aan de provinciale weg gereed. De weg is duurzamer en veiliger geworden dankzij een aantal innovatieve toepassingen. Zo is in het wegdek geen bitumen toegepast maar lignine, een restproduct uit de papierindustrie. “Normaal gezien wordt dat als afval verbrand”, legt projectleider Jan de Kruijf van de provincie Noord-Brabant uit. Zijn opsomming over duurzame oplossingen in de weg lijkt geen einde te kennen: van wegmarkering met biohars tot organische vezels (‘uiteraard niet uit de voedselketen’) in hectometerpaaltjes en ondergrondse bioafbreekbare verankering voor de jonge bomen. De Kruijf: “Zo heb je geen paaltjes nodig en hoef je dus geen bomen te kappen om ze te laten groeien.”


Ook bij 10 kilometer nieuw aan te brengen betonnen fietspadverharding werd de aannemer al in het RAW-contract uitgedaagd om met duurzame oplossingen te komen. Bovendien kregen innovatieve altnernatieven een EMVI-bonus. “Daarbij letten we op zowel hergebruik als CO2-emissie van het beton. Daar zit best een spanningsveld in”, legt De Kruijf uit. Toepassing van meer secundair materiaal leidt namelijk vaak tot een fors hogere CO2- uitstoot. Mourik Groot Ammers verrastte De Kruijf met beton dat bestond uit 100 procent betongranulaat, waardoor er geen grind meer nodig was en bovendien circa 50 procent secundair zand. “Ruim 80 procent van het gebruikte materiaal was dus gerecycled. En dat terwijl de CO2-uitstoot beperkt bleef tot 110 kilo per kubieke meter beton. Vergelijkbaar beton zit op 250 tot 300 kilo CO2-uitstoot per kuub.”


De eerste winter moet nog over het wegdek heen. Dus het is afwachten hoe het materiaal zich houdt met vorst, dooi en strooizout. “Natuurlijk lopen we als opdrachtgever wel een risico, maar als we iets willen doen aan duurzaamheid moeten we dat aandurven.” Daarbij komt dat Mourik garantie heeft gegeven, waardoor het financiële risico voor de provincie beperkt is. Als het bevalt, kan het zomaar zijn dat hier een nieuwe norm wordt gesteld. De Kruijf is daar duidelijk over: “Dan gaan we onze bestekken wel aanscherpen, ja. Nu is het gebruik van secundair materiaal nog redelijk vrij, maar er zal een moment komen dat er een onderwaarde wordt meegegeven die steeds verder omhoog gaat. Uiteindelijk streven we naar 0 kilo CO2-uitstoot en 100 procent circulairiteit.” 



Dit artikel komt uit BouwCirculair

Deel dit artikel