Blog

Verkeersregel-installaties, maken we er een puinhoop van?

Cor Struijf, lid van de CVN

De huidige wetten en normen geven weinig ruimte aan innovatieve oplossingen in verkeersregeltechniek, ook al is daar wel behoefte aan. Dat blijkt uit enquêtes die dit jaar ,op initiatief van CVN zijn uitgevoerd. De techniek van verkeersregelinstallaties biedt veel mogelijkheden, maar dit moet niet leiden tot wildgroei waar de weggebruiker niets meer van begrijpt, vindt Cor Struijf, lid van de Contactgroep Verkeersregeltechnici Nederland (CVN).

 

Verkeerslichten zijn wettelijk vastgelegde verkeerstekens. Toch wordt veelvuldig geëxperimenteerd met het ontwerp. Voorbeelden van wildgroei zijn LED-verlichting en het daarbij verwijderen van de zonnekappen. Dat leek in eerste instantie mogelijk. Echter, bij sneeuwval bleek al snel dat de sneeuw door de geringe warmteontwikkeling van de LED-lampen niet smolt en het verkeerslicht niet meer zichtbaar was met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Verder worden her en der achtergrondschilden verwijderd, ook al zijn die volgens de Regeling Verkeerslichten verplicht. De omschrijving van deze regeling biedt op het eerste gezicht geen ruimte voor wachttijdmelders, ook al zullen die de verkeersveiligheid verhogen, aldus Struijf. En veiligheid bij een verkeersregelinstallatie is van het grootste belang, over dit soort zaken mag volgens hem dan ook geen discussie ontstaan. Hij vindt het dan ook opmerkelijk dat er bijvoorbeeld wettelijk niets is vastgelegd voor mensen met een visuele beperking. Dit heeft geleid tot verschillende vormen van aanpassingen bij voetgangersoversteekplaatsen, en dat leidt weer tot verwarring.

 

In de enquêtes van de CVN is aan deelnemers gevraagd welke uitvoeringsvormen van verkeerslichten ze wel/niet gedogen. Er is gevraagd of het achtergrondschild en de zonnekap moesten verdwijnen, welke modellen vri’s moeten worden toegestaan en welk figuur op het verkeerslicht bij voetgangersoversteekplaatsen moet komen te staan (Sophietje of het Berlijnse mannetje als voetganger).

 

Conclusie: er is wel behoefte aan innovatieve oplossingen maar toch met een bepaalde standaardisatie. Om een puinhoop te voorkomen, roept Struijf dan ook op tot meer onderzoek.

 



Dit artikel komt uit Verkeerskunde

Deel dit artikel