Blog

Draagvlak en camera's

Walter Prot is werkzaam bij de gemeente Amersfoort, Expert bij Acquire Publishing voor PARKEER24 en bestuurslid bij VEXPAN. Een druk maar interessant bestaan… Walter is voornemens maandelijks kort te berichten over hetgeen hem bezig houdt en waar hij in zijn werk tegenaan loopt. In zijn eerste blog aandacht voor kentekenherkenning bij binnenstadafsluitingen, parkeerregulering en inbreng van bewoners daarin.

Zeer terecht word ik regelmatig gevraagd nu eindelijk eens een blog te schrijven op deze site. Door drukte op het werk komt het er steeds niet van, maar nog langer uitstellen komt mijn geloofwaardigheid niet ten goede en ik kan Acquire-redacteuren dan ook niet meer onder ogen komen… Dat is natuurlijk wat gechargeerd, want ik ben wel het grootste deel van mijn tijd bezig met ons gezamenlijke werkveld ‘Parkeren’. Niet alleen voor mijn werkstad Amersfoort, maar ook binnen de Vexpan. Indirect heb ik dus mijn bijdrage wel kunnen leveren in de programmering van bijvoorbeeld onlangs de ParkeerVak in ‘s-Hertogenbosch, waar veel goede lezingen werden gehouden, nieuwe producten werden gepresenteerd en waar we elkaar weer ontmoeten en nieuwe contacten opdoen. In het Parkeren komen we veel nieuwe ontwikkelingen tegen in de Parkeer24 en de Vexpansie. Voor dit blog ga ik geen inhoudelijke artikelen schrijven die in de onze vakbladen een betere plek hebben en waar een redactie zorgt voor een goed stuk; ik wil – en dat is volgens mij ook meer de insteek van een blog –maandelijks kort berichten waar ik mee bezig ben en waar ik tegenaan loop. Wil je meer weten, mail me dan.

 

Bollard maken plaats voor camera’s

Zojuist heb ik een projectplan afgerond om de bollards in de binnenstad te vervangen door camera’s met kentekenherkenning. Na een collegebesluit twee jaar geleden is er ‘wat’ vertraging opgetreden omdat het onduidelijk was of het Parket wel wilde meewerken. Vorig jaar heeft minister Opstelten de voorwaarden aangegeven en we daarna konden we dus verder. Het Projectplan ga ik binnenkort voor akkoord voorleggen aan het OM en de lokale Driehoek, en dan hoop ik dat we in het najaar de helft van de bollards (die toch vaak worden aangereden) kunnen weghalen. 

 

Bewoners tegemoet komen bij parkeeroverlast

Ook heb ik nieuwe regels bedacht om tot uitbreiding en invoering van parkeerregulering (vergunningparkeren of betaald parkeren) te komen. Onze gemeenteraad wil bewoners die al jarenlang parkeeroverlast ervaren meer tegemoet komen. De huidige regels zijn wat streng gebleken; de laatste vijf jaar zijn er geen uitbreidingen geweest in het vergunningparkeren, maar de overlast (vinden de bewoners) is hoog. De wijzigingen die ik voorstel is dat we ook beperkte uitbreidingen kunnen doen,  en die hoeven we niet meer alleen per 1 januari in te voeren, maar dat kan ook sneller en op andere momenten in het jaar.

 

Bewoners creëren zelf draagvlak

Bewoners gaan vooraf zelf via handtekeningen voor draagvlak zorgen. Een gemeentelijke enquête na een parkeerdrukonderzoek – die vaak als uitkomst had dat het dan toch door onvoldoende draagvlak niet door ging – houden we niet meer.  Het voorstel komt in juni in de gemeenteraad verwacht ik.

 

 



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel