Blog

Autoluw beleid brengt servicemonteurs in problemen

Wie heeft er niet af en toe een loodgieter nodig of onlangs de keuken vervangen? Als de lift kapot is, dan wil je toch dat die het snel weer doet? De onderhoudsbeurt aan de warmtepomp. De tap van de kroeg vraagt onderhoud. Hoe komen die monteurs straks nog voor de deur bij alle autoluwe plannen van gemeenten?

Door: Walther Ploos van Amstel

Amsterdam streeft ernaar een toegankelijke, prettig leefbare stad te zijn. Een stad met ruimte voor groen, schone lucht en een veilige openbare ruimte. Om deze ruimte te maken, vermindert de gemeente het aantal geparkeerde auto’s op straat als onderdeel van de Agenda Autoluw. Ongetwijfeld gaan meer gemeenten deze aanpak volgen.

De vraag is of die parkeermaatregelen wel gaan leiden tot minder verkeer als er niet ook iets wordt gedaan aan het bevoorradend verkeer. Bestelauto’s nemen overdag veel laad- en losplekken in. Bovendien zijn gemeenten gul met het verlenen van ontheffingen aan ondernemers voor gratis parkeren op straat en, helaas ook, stoep. 

Met het terugdringen van het aantal parkeerplekken komen de bouw- en servicebestelauto’s in de knel. De bestelauto brengt met mensen, materiaal en gereedschappen die voor de werkzaamheden nodig zijn. Maar, ook de lokale bloemist, cateraar en wijnhandel komen er straks niet meer in of uit.

In de parkeerplannen van gemeenten is geen aandacht voor bestelauto’s. Dat is wel nodig. Een op de vijf voertuigen in de grote steden is een bestelauto. Meer dan de helft van de bijna 1 miljoen bestelauto’s in Nederland is van een lokale ondernemers of voor service-, onderhouds- en bouwwerkzaamheden. Vooral de laatste bouw- en servicebestelauto's staan langdurig stil op parkeerplekken. Zijn die er straks nog wel? 

In het klimaatakkoord staat dat 30 tot 40 gemeenten gaan voor zero emissie stadslogistiek. In 20 procent is een vrachtfiets of licht elektrisch voertuig de oplossing. De bestelauto’s zullen het straatbeeld voorlopig nog blijven bepalen. Waar kunnen ze straks hun accu laden?

Zorg voor voldoende laad- en losplekken voor bestelverkeer met laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen; zowel voor bestelauto’s als vrachtfietsen en licht elektrisch voertuigen. Regel het intelligent toewijzen van laad- en losplekken aan bestelauto’s en zorg voor digitale handhaving op oneigenlijk gebruik. 

In het parkeerbeleid zit de bestelauto in de dode hoek. Ten onrechte. Zonder transport staat straks alles stil.



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel