Blog

Dimlicht struikelt over appel en peer-eisen

Henk de Hartog

Onderaan deze samenvatting staat een link naar de complete bijdrage.

 

Dimmen in openbare verlichting gloeit maar langzaam op, stelde Verkeerskunde in nummer 7/2008, p.11 en, ‘we zijn in wezen niet veel verder dan in 2004’, beweerde Bob Hamel van Rijkswaterstaat in hetzelfde stuk. Niet alleen de toonzetting van dit artikel, maar ook de argumentatie voor het achterwege blijven van een dimlichtdoorbraak en vooral de tegenstelling tot zijn ‘verlichte’ of liever ‘gedimd lichte’ werkelijkheid stoort Henk de Hartog, directeur van Maiken Systems B.V.

 

In een rechtstreekse brief aan Bob Hamel schrijft De Hartog onder meer: ‘Als ik alleen al naar onze producten kijk in Oost Nederland praat ik al over meer dan 65 systemen met circa 6000 lichtpunten’. Naast deze brief schreef De Hartog een discussiestuk voor het Verkeerskunde-Podium. Want er is wat hem betreft meer aan de hand. De oorzaak van de ‘trage start’ ligt wat De Hartog betreft, vooral bij Rijkswaterstaat zelf. Hij noemt het niet naleven van gestelde eisen en het niet ter verantwoording roepen bij afwijkingen, maar ook het verdwijnen van eisen als sneeuw voor de zon als reden voor vertraging.

 

Verder bestrijdt hij de ‘behoedzame houding van lokale overheden die in het Verkeerskunde-artikel wordt genoemd. Aan Hamel schrijft hij: ‘op dit moment is Maiken bij circa 200 projecten betrokken op gemeentelijk en provinciaal niveau en per dag komen hier projecten bij. Provincies zoals Utrecht, Gelderland, Noord-Holland en Zuid -Holland investeren juist veel in innovatieve projecten. En ook gemeenten als Tilburg, Wijchen, Enschede, Nistelrode, Almelo, Venray, Geleen, Vlaardingen, Dronten, Assen, Tiel praten niet, maar doen! Allemaal partijen die het nut inzien van dimmen, maar worden gehinderd door NPR, handboeken en politiekeurmerk.’

 

Desondanks kijkt de Hartog met belangstelling naar het aangekondigde ‘gecombineerde handboek voor dimlichten op rijks- en provinciale wegen’ dat dit jaar nog verschijnt. De Hartog hoopt dat dit - in tegenstelling tot zijn praktijkervaring tot nu toe – werkelijk gaat bijdragen aan draagvlak om lichthinder en lichtvervuiling te beperken en zo de doelstelling wat betreft beperking CO2 uitstoot en energiebesparing te realiseren.

 

In de landen om ons heen merkt De Hartog een groot enthousiasme en belangstelling voor dimsystemen. ‘Maar in die landen is men ook bereid om in de ontwikkeling van producten bij te dragen. Anders dan in Nederland, waar je als producent alles zelf moet betalen en daarna wordt tegengewerkt als men er in slaagt om je product gevalideerd te krijgen. En juist die ervaring beschrijft hij in zijn integrale artikel dat op internet is geplaatst.

 

zie de complete bijdrage



Dit artikel komt uit Verkeerskunde

Deel dit artikel