Blog

Minder fileleed door meer bandinspecties van vrachtwagens

Er lijkt een toename van files op de Nederlandse wegen door vrachtwagens met pech. Dit kan de verkeersveiligheid ernstig in gevaar brengen. Buiten de regelmatige berichtgeving dat er weer een vrachtauto is gekanteld, hoort ik ook steeds vaker een filemelding door een vrachtwagen met pech (of klapband).

Er is in de transportwereld al veel gesproken over het ‘Nieuwe Rijden’. Deze methode is volledig gericht op het rijden met een zo laag mogelijk brandstofverbruik met behulp van de moderne technieken aan boord van de trucks.

De grote onkostenbesparingen in het zware wegtransport over het jaar genomen zit dus in de vakbekwaamheid van de chauffeur. Maar deze vakbekwaamheid houdt meer in dan rijden met een laag brandstofverbruik. Dit is slechts een onderdeel van het complete plaatje van vakbekwaamheid.

Een klapband heft altijd een voorgeschiedenis
De vrachtwagencombinatie met pech onderweg, strandt vaak met pech aan de banden, wielen, remmen, en luchtlekkages aan leidingen slangen of koppelingen. Maar een klapband heeft altijd een voorgeschiedenis: loslopende wielmoeren of een heet gelopen wiel met alle gevolgen van dien. Of remmen die iets blijven hangen, met grote kans op brandgevaar! Maar ook luchtlekkage aan slangen, leidingen en koppelingen waardoor de truck muurvast komt te staan.

Zeker bij vaak wisselend getrokken materiaal erachter (koppelwerk met trailers) zijn controles van de technische onderdelen  extra van belang. Denk aan inrijdingschade aan een van de banden die erbij zulk soort schade elk moment onderuit kan klappen. Veel van deze pechgevallen onderweg zouden een stuk minder hoeven voorkomen, en dus een betere verkeersveiligheid garanderen als chauffeurs dagelijks meerdere malen preventieve controles doen aan de banden en wielen.

Een simpele controle tijdens wachttijden of laden/lossen,  even rondom de truckcombinatie lopen en naar de banden en wielen kijken, luisteren, en ruiken; een heet gelopen wiel, ruik je! Vraag is of deze vakbekwaamheid en preventief handelen ook voldoende worden toegepast door chauffeurs van buitenlandse truckcombinaties.



Dit artikel komt uit Verkeerskunde

Deel dit artikel