Blog

Stop met tenderen en pilots, begin gewoon!

Maurice Timmermans verzorgt tijdens het Parkeerbeheer Congres een sessie over het nut en de noodzaak van tenderen. In zijn gastblog voor het komende magazine blikt hij alvast vooruit op zijn sessie.

Door: Maurice Timmermans

Veel gemeentes zijn aan het nadenken over het al dan niet aanschaffen van een scanauto voor parkeercontrole en geregeld worden met scanauto’s pilots gedraaid. Moet je als gemeente een Europese tender uitschrijven voor een scanauto, scanbox en bijbehorende backoffice? En wat is de noodzaak van een pilotperiode?

Gemeenten besluiten nu vaak om een pilot te draaien met een scanauto. Deze fase is wat mij betreft overbodig. Je kunt van te voren goed inschatten wat het effect is als je een scanauto aanschaft. Een aantal zaken zijn belangrijk om te weten; zoals het aantal parkeerplaatsen in een gemeente, de digitaliseringsgraad en het aantal vergunningshouders. Wanneer is de aanschaf van een scanauto financieel aantrekkelijk? Als vuistregel hanteer ik: vanaf 3.500 betaalde parkeerplaatsen en een digitaliseringsgraad van 85 procent. Dit percentage is vaak al haalbaar wanneer de parkeervergunningen via de digitale weg zijn toegekend. Hoe hoger de digitaliseringsgraad, hoe beter. Als je als gemeente nog midden in de digitaliseringsslag zit, dan ben je mijns inziens beter af met lopend handhaven.

Maar wat dan wel in plaats van een pilot? Gewoon beginnen zou ik zeggen. Hoe? Ik heb als adviseur de gemeente Rijswijk begeleid naar parkeerhandhaving met een scanauto. We hebben directe afspraken gemaakt met een leverancier. De gemeente betaalt eenmalige kosten voor het contract en een vast bedrag per maand. Daarnaast kan het contract iedere maand worden opgezegd. Dat maakt je als gemeente flexibel. Omdat de kosten van het contract lager zijn dan het drempelbedrag waarop je als gemeente verplicht bent om Europees aan te besteden, hoef je dus niet meer te tenderen. Daarnaast zijn dure pilots verleden tijd. Door het contract huur je als het ware het benodigde materiaal, dat is wel iets duurder dan zelf het materiaal aanschaffen, maar het verschil is te overzien.

In Rijswijk hebben we in vier maanden tijd de interne besluitvorming geregeld, het contract met de leverancier afgesloten en de scanauto rijdend gekregen. Leveranciers begrijpen dat gemeenten niet altijd de financiële middelen hebben om dure pilots te draaien. Dat zorgt vanuit hun kant voor bereidheid om mee te werken.

Maurice Timmermans is eigenaar van Timmermans Project & Interim Management. Hij geeft tijdens het Parkeerbeheer Congres een sessie over de nut en noodzaak van tenderen. Bekijk het hele programma en meld je aan!



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel