Blog

Hoe verkeersvriendelijk zijn motorvoertuigen?

Een auto kopen is dezer dagen een hele klus. Allerlei ITS voorzieningen vereisen een compleet eigen jargon, die je je eigen moet maken. En -voor zover je de veiligheidswinst van die voorzieningen niet compenseert met riskanter rijgedrag- dat alles draagt bij aan veiligheid en comfort. Van de inzittenden dan. Maar hoe verkeersvriendelijk is het voertuig voor kwetsbare verkeersdeelnemers buiten het motorvoertuig?

De personenauto

Bij vrijwel alle auto's zijn de ITS voorzieningen enkel en alleen bedoeld voor veiligheid en comfort van inzittenden. Voertuigfabrikanten, die zich bekommeren om de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers buiten de auto, zijn eerder uitzondering dan regel. Natuurlijk kosten die veiligheidsvoorzieningen voor kwetsbare verkeersdeelnemers het nodige. En omdat de meeste verkeersdeelnemers denken dat ze toch bovengemiddeld goed rijden, zijn die veiligheidsvoorzieningen kostbaar, tè kostbaar. Al zouden auto’s standaard worden uitgerust met een paar centimeters piepschuim op de motorkap en A-stijlen van de auto, dan was er al veel gewonnen. Een fietshelm, maar dan op de auto. Het initiatief daarvoor moet dan wel van de overheid komen, van de koper van de auto hoef je niet veel te verwachten.


De vrachtauto

Een tweede categorie zijn de vrachtwagens. Met hun massa vormen ze al bij lage snelheid een bedreiging voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarom treffen ze voorzieningen waardoor het moeilijker wordt om onder het voertuig te belanden. En met spiegels en camera's is het zicht rondom goed verbeterd. En verkeersvriendelijke vrachtwagenbestuurders geven voorlichting op basisscholen over hun blinde hoeken. Goed bezig. Het gaatje in de verdediging zit in de landbouwtrekkers die voor aannemers en gemeentes karrevrachten zand in de bebouwde komen brengen. Zonder afscherming, zonder zichtverbetering, zonder passende opleiding. Bepaald niet verkeersvriendelijk. Je zou bijna gaan hopen dat de crisis in de bouw tot in lengte van dagen gaat duren.


De bus

En dan de bus. Voor inzittenden is de bus zeer veilig. Maar voor wie onder de bus komt, komt diezelfde bus erg hard aan. Kan dat nou niet anders? Bedenk: die bussen rijden daar niet toevallig. Die rijden daar omdat de overheid ervoor betaalt, met een OV-concessie. Maar geen overheid die verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers een eis of zelfs maar gunningscriterium maakt bij een OV-concessie. Ondanks dat diezelfde overheid die een duidelijke ambitie heeft ten aanzien van verkeersveiligheid. Maar dat is een andere afdeling. En in de tussentijd betalen kwetsbare belastingbetalers zelf mee aan gebrek aan verkeersvriendelijkheid.


Inmiddels is de eerste robotauto begonnen aan een tocht door Amerika. En Google belooft airbags aan de buitenkant van hun auto. Maar veel belangrijker dan dat is de intrinsieke motivatie van de makers van robotauto's: die zijn namelijk als de dood voor aansprakelijkheid. Die snappen dat de titanic wel degelijk kon zinken en hun auto vroeg of laat botst. Dus misschien is het meest verkeersvriendelijke voertuig het voertuig dat bestuurd wordt door een robot. Better safe than sorry.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel