Nieuws

Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje

'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream? Ondertussen lopen we in Nederland al tien jaar voorop met de Parkshuttle in Capelle aan de IJssel. En daarover zijn we in Nederland verrassend slecht geinformeerd. Dit zegt Johan Janse van JJ Advies in zijn blog.

"De verwachtingen zijn gigantisch en ook de verwachtingen over de disruptieve impact van zelfrijdende auto’s', zegt Janse.’Werkgelegenheid verdwijnt, verandert. Zelfs de Uberchauffeurs zullen vervangen gaan worden door automaten. Complete industrieën krijgen hun eigen Kodakmomentje.

Rode draad
Dit en meer staat beschreven in diverse studies. De een geschreven door een trendwatcher, de ander door een strategisch adviesbureau of een wetenschapper. Wat de rode draad is, is dat technologische ontwikkelingen razendsnel gaan.

Een andere rode draad is dat we het niet zeker weten. Daarom ook beschreef het KiM vorig jaar in haar studie ‘Chauffeur aan het stuur?’ vier vergezichten. Ieder met een eigen toekomst, met een eigen mate van automatisering van de voertuigen en integratie van mobiliteitsdiensten. Boeiend om te lezen en boeiend om te zien, hoe er geworsteld wordt met de toekomst van zelfrijdende voertuigen.

Verrassend slecht bekend
In deze studie beschrijft het KiM ook zelfrijdende shuttles die passen in ‘Mobility-as-a-Service-concepten’. Dat dergelijke shuttles al 10 jaar rondrijden in Nederland is verrassend slecht bekend. Dat Nederland hiermee al een koploperspositie inneemt is nog minder bekend.’

 

 



Dit artikel komt uit Verkeerskunde

Deel dit artikel