Nieuws

'Dit wordt de eeuw van de voetganger'

De 20e eeuw was van de auto, de 21e eeuw wordt van de voetganger. Dat beweert ingenieursbureau Arup op basis van een rapport en tachtig casestudies naar leefbare steden.

Volgens Arup heeft de auto een litteken achtergelaten op de stad, in de vorm van ‘buurten zonder trottoir, openbare ruimtes vol parkeerplaatsen en stedelijke snelwegen die buurten van elkaar scheiden om de voorsteden te bereiken’. Ook het aantal verkeersslachtoffers en lucht- en lawaaivervuiling is toegenomen, terwijl lichaamsbeweging is afgenomen wat bijdraagt aan ‘de obesitas-epidemie’.


"Fysieke activiteit is met 32 procent gedaald in 44 jaar tijd in de VS, in China zelfs met 45 procent in amper 18 jaar tijd,” aldus Arup. "Die daling heeft te maken met het stijgende autobezit en de keuze voor 'passieve' transportmethoden. Een povere infrastructuur voor voetgangers, gebrek aan recreatiemogelijkheden, druk verkeer en lage luchtkwaliteit zijn zowel oorzaken als gevolgen van dat fenomeen."
 

Geef de stad terug

Er is een focus op de voetganger nodig, is te lezen in het rapport. "We moeten fysieke activiteit opnieuw in ons alledaagse leven inbouwen door wandelen als dagelijkse vorm van transport aan te moedigen en te belonen.” De auteurs noemen talloze voordelen van wandelen op, waaronder dat uit onderzoek blijkt dat wandelzones nieuwe bewoners en toeristen aantrekken, maar ook goed zijn voor de lokale winkels en zelfs de huizenprijzen doen stijgen.


Sociaal heeft een op de voetganger gerichte stad ook voordelen, zegt Demetrio Scopelliti, hoofd van het onderzoeksteam. “De bevolking wordt ouder en gezinnen worden kleiner, waardoor er meer behoefte is aan sociale omgang om isolatie en sociale uitsluiting te vermijden.”


“En er is het feit dat jonge mensen meer aandacht hebben voor de laatste smartphone dan voor de nieuwste auto. Er bestaat een groeiende bezorgdheid om het milieu en een toenemend bewustzijn dat wandelen goed is voor de fysieke en mentale gezondheid. Al die factoren duwen ons richting een voetgangersbeleid.”
 

Inspiratie voor de wereld

Het rapport sluit af met veertig tips voor stedelijke overheden, op basis van de casestudies van Arup. Eén hiervan is een ‘wegdieet’: rijvaken voor auto’s omvormen tot ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. Scopelliti hoopt dat het rapport als inspiratie kan dienen voor steden over de hele wereld.


Het rapport is hier te downloaden.



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel