Nieuws

Trambaan Utrecht-Nieuwegein klaar voor de toekomst

Deze zomer is een belangrijk sluitstuk gelegd op het werk dat twee jaar geleden werd ingezet met vernieuwing van de SUNIJ-lijn. In krap zes weken tijd is het gelukt de werkzaamheden aan de trambaan tussen de halte Kanaleneiland-Zuid in Utrecht en de remise in Nieuwegein op tijd en volgens plan te realiseren. De gehele trambaan tussen Utrecht C.S. en Nieuwegein-Centrum is daarmee volledig vernieuwd en geschikt gemaakt voor gebruik over een periode van zeker dertig jaar.

Het werk van 2014 was, vergeleken met 2012 en 2013, bijzonder. Niet alleen de gehele trambaan werd vernieuwd, maar ook de wisselstraat bij de remise. Negen nieuwe wissels zijn in beton geplaatst vanwege de voordelen van duurzaam beheer en onderhoud. Trambedrijf Regiotram Utrecht heeft dit werk in eigen beheer uitgevoerd omdat het wisselcomplex het ‘vitaalste’ kruispunt is van de gehele SUNIJ-lijn ,het plaatsen en stellen van de wissels bijzonder nauw luistert én het geheel een ingewikkelde logistieke operatie is.


Aandacht voor omgeving

Door de werkzaamheden reden voor het eerst in de gehele regio Utrecht geen trams tijdens de zomer. Vanwege de impact voor de omgeving is door vervoerder Qbuzz vervangend busvervoer ingezet. Daarnaast is er ook veel gecommuniceerd met de directe omgeving. Met belanghebbende partijen als gemeenten en bedrijven- en winkeliersverenigingen langs de gehele SUNIJ-lijn werden diverse gesprekken gevoerd. Partijen werden in de uitvoeringsfase bovendien wekelijks op de hoogte gehouden van de voortgang van het werk. De intensieve aandacht voor de omgeving wierp vruchten af. Het aantal klachten over het werk was minimaal.


Werk met werk maken

Zowel Regiotram Utrecht als de projectorganisatie Uithoflijn grepen de buitendienststelling aan om werk met werk te maken. Omdat er geen trams reden heeft het trambedrijf de overweg bij de Zomerdijk in IJsselstein vernieuwd. Ook de overweg bij de Zuidstedeweg in Nieuwegein ging op de schop. Bovendien reed er een speciale slijptram over het baanvak in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein. Deze paste alvast de rondingen van de rails aan op de nieuwe wielen waarmee de trams vanaf september gaan rijden.

Projectorganisatie Uithoflijn voerde in augustus tussen twee haltes in Nieuwegein technische systeemtests uit voor de toekomstige Uithoflijn. Een tramstel reed op een omgebouwd stuk trambaan om te testen wat de effecten zijn van het opdelen van de bovenleiding van de trambaan op de elektromagnetische velden die een tram afgeeft. Voor de Uithoflijn een belangrijk aandachtspunt vanwege extreem gevoelige behandel- en onderzoeksapparatuur van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht. De testritten van de trams verliepen naar wens en de voorlopige resultaten zijn positief.


Klik hier voor foto's van de werkzaamheden.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel