Nieuws

Station Breda: vakwerkconstructie verbindt noord en zuid met elkaar

De nieuwbouw van spoorwegstation Breda bereikt een mijlpaal. Een vakwerkconstructie van stalen balken verbindt de centrumzijde en Belcrumzijde van het nieuwe station met elkaar.

De verbintenis tussen de Belcrum- (noordkant) en centrumzijde (zuidkant) mag met recht een mijlpaal worden genoemd. Amper een jaar geleden werd gestart met het bouwrijp maken van de grond aan de centrumzijde van station Breda. Nu is de betonnen ruwbouw van het eerste woningblok alweer op hoogte en werd vanmiddag met een kraan een stalen spant tussen de beide bouwdelen gehesen.
 

Over de hele breedte nog veel meer spanten

De komende maanden worden er over de hele breedte nog veel meer spanten geplaatst, zodat het parkeerdek boven de sporen kan worden afgebouwd. Als het station najaar 2016 gereed is, staan de reizigers droog onder het dak waarop tegelijkertijd auto's geparkeerd worden.

Bouw nieuwe station

In Breda bouwen Ballast Nedam/Hurks in opdracht van NS, ProRail en de gemeente Breda een nieuw station omdat het oude station niet meer voldeed aan het groeiend aantal reizigers. In september 2014 heeft de bouw van het nieuwe station zich grotendeels verplaatst van de noord- naar de zuidkant. Hier wordt gewerkt aan de bouw van de nieuwe entree, een nieuwe fietsenstalling en twee woningblokken. Als alles verloopt volgens plan is het nieuwe station najaar 2016 gereed.



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel