Nieuws

'Het belangrijkste is dat het simpel wordt voor een ieder'

Om op de vraag, wanneer MaaS een succes is, te kunnen antwoorden moeten we eerst definiëren wat we onder MaaS verstaan. Dat stelt Marc Moonen in zijn bijdrage voor Het Parkeerpanel.

Mobility as a Service staat voor een mobiliteitsconcept, waarbij de consument gebruik maakt van verschillende vervoermiddelen via één abonnement of één app. Het doel is dat alle vervoermiddelen makkelijk tot ieders beschikking staan en dat men geïnformeerd wordt over de makkelijkste, snelste of goedkoopste vervoerwijze voor iedere verplaatsing en die reis ook kan reserveren en betalen via dit abonnement. 

Wanneer is het een succes? Uiteraard als dat doel bereikt wordt. Maar het belangrijkste is dat het simpel wordt voor een ieder. Er moet dan een totale mix zijn van de beschikbare vervoersmiddelen, de kosten en de reistijd. En dat dit een betrouwbaar geheel is. Zo moet je zeker zijn van de beschikbaarheid van een leenfiets, een parkeerplaats, en een trein of bus. En dan moet het zo flexibel zijn dat je ook een uurtje later moet kunnen vertrekken als je bezoek iets uitloopt. Daarvoor moeten er vele systemen aan elkaar gekoppeld worden, moeten alle partijen de beschikbare data openstellen en moet er voldoende capaciteit beschikbaar zijn bij alle vervoersmodaliteiten. 

Maar echt succesvol is het natuurlijk pas als niet alleen het systeem technisch werkt, maar we er ook vooral gebruik van gaan maken. Dat gaat alleen gebeuren als de service voldoet aan de wensen en behoefte van de reiziger. Die moet er zijn. Die creëer je niet.



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel