Amsterdamse pleinen poetsen imago op

vrijdag 7 april 2017
timer 2 min
De gemeente Amsterdam sleutelt driftig aan het imago van het Rembrandtplein en Thorbeckeplein. Er loopt een pilot om uitgaansgeweld en overlast te verminderen en verder mogen mensen sinds 31 maart hun fiets en scooter niet meer parkeren op de pleinen.

‘Fietsvrij Rembrandtplein’ startte 31 maart en tegelijkertijd ging de toegangsverlichting in de Reguliersdwarsstraat aan. 's Avonds was er op het plein een diner voor omwonenden, ondernemers en andere betrokkenen. Dat alles om het negatieve imago van beide pleinen op te poetsen.

Uitgaansgeweld tegengaan

De pilot op het Rembrandt- en Thorbeckeplein om uitgaansgeweld en overlast te verminderen startte juli 2015 en is nu halverwege. De cijfers laten zien dat het aantal incidenten afneemt. Zo namen overlastincidenten af met 28 procent ten opzichte van de vorige meting, en daalde het aantal geweldsincidenten 27 procent. ‘Dat stemt tot voorzichtig optimisme’, aldus burgemeester Van der Laan.

Fietsen en scooters weren

Om de beleving en de veiligheid op de pleinen te verbeteren mogen mensen vanaf 31 maart hun fiets en scooter niet meer op het Rembrandtplein en op een groot deel van het Thorbeckeplein parkeren. Er zijn extra plekken aan de randen van het plein gecreëerd. De meeste parkeerruimte is te vinden op de Herengracht en aan de Amstel. Er is daar in de weekendnachten extra toezicht om eventuele (geluids)overlast te voorkomen. De eerste weken worden bezoekers alleen gewaarschuwd, vanaf volgende week vrijdag (14 april) start de handhaving.

Meer Amsterdammers

Ondernemers willen weer méér Amsterdammers naar het Rembrandt- en Thorbeckeplein trekken. Om dat te bereiken hebben ze samen nagedacht over hun imago en gewerkt aan een nieuwe stijl. Onder de noemer ‘Rembrandt District’ laten ondernemers zien - onder andere op social media -  hoe bijzonder de pleinen en de omgeving zijn.

 

Rembrandt District from Gemeente Amsterdam on Vimeo.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen

30 jan om 09:58 uur

Om te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…

Lees verder »
ddd
descriptionArtikel

Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?

25 jan om 14:54 uur
In de wereld van de openbareruimtemaker is het nooit saai. Ook in 2024 zijn er weer volop uitdagingen om de…
Lees verder »
descriptionArtikel

Er zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer

8 jan om 13:51 uur

Een succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…

Lees verder »
flash_onNieuws

Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda

5 jan om 16:13 uur

Lang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…

Lees verder »