Nieuws

Veiligheid basis voor spoortunnel en ondergronds station Delft

Eind februari is het nieuwe station Delft geopend en rijden de treinen in het ondergrondse station. De Combinatie Crommelijn Delft bouwde het ondergrondse station, de 2,3 kilometer lange spoortunnel, plus de naastgelegen parkeergarage. Vanaf november vorig jaar is de veiligheid van de tunnel uitvoerig getest. Colt International, nauw betrokken bij de bouw, leverde onder meer een programma voor een gevoeligheidsanalyse van de tunnelventilatie.

 

De tunnel bestaat uit twee tunnelbuizen die elk afzonderlijk ruimte bieden aan twee sporen. Een spoor voor het reguliere treinverkeer en een tweede spoor dat vrijgehouden wordt voor hulpdiensten. Dit om in geval van nood de veiligheid van de passagiers te garanderen.

De eerste tunnelbuis is eind februari operationeel terwijl de tweede buis in ruwbouw aangelegd is om op termijn vier sporen te kunnen gebruiken.

 

Brandventilatie in het groot

Colt leverde en plaatste o.a. een Rookbeheersingssysteem bestaande uit tunnelventilatie, rook- en warmteafvoer (RWA) op het station, overdruksystemen en brandwerende rolluiken. Op het hoogste niveau van het nieuwe ondergrondse station werd een betonnen kanaalstelsel gestort voorzien van gaten voor de luchtafzuiging. Colt plaatste aan de uiteinden van dit stelsel ventilatoren en geluidscoulissen.  In de tunnels zelf werden tunnelventilatoren geplaatst. Daarnaast installeerde Colt de brandwerende rolluiken voor het afsluiten van de drukontlatingspaden en de overdruksystemen in de vluchttrappenhuizen.

 

Tunnelventilatie gevoeligheidsanalyse

Speciaal voor dit project heeft Colt een programma ontworpen waarmee een gevoeligheidsanalyse van de tunnelventilatie uitgevoerd kan worden. Het programma is zo ontworpen dat ProRail er in de toekomst zelf mee kan werken en zo kan inschatten wat er in de tunnel met de luchtstroming gebeurt bij een aanpassing of bij calamiteiten.

 

Computational Fluid Dynamics

Colt International heeft het basisontwerp voor de brandventilatie van Grontmij verder uitgewerkt met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) techniek en het volledige systeem geïnstalleerd.



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel