Hoe ouderen langer in Amsterdam kunnen wonen

maandag 12 juni 2017
timer 2 min
In Amsterdam neemt het aantal ouderen toe, net als het aantal ouderen met chronische aandoeningen. Het college vindt dat iedereen van 0 tot 100 jaar in de stad moet kunnen wonen.

Sinds de zomer van 2015 is Amsterdam daarom lid van het wereldwijde netwerk van Age Friendly Cities van de Wereldgezonheidsorganisatie (WHO). In het actieplan Age Friendly City, dat deze week door het college is vastgesteld, staat hoe de gemeente bijdraagt aan een levensloopbestendige stad.

Valpreventie en bewegen voor ouderen

Eric van der Burg, wethouder Zorg en Ouderen: “Toen we ons aansloten bij het netwerk van Age Friendly Cities hebben we besloten om op drie domeinen in te zetten: dementie, eenzaamheid en ouderenhuisvesting. In het actieplan voegen wij hier ‘valpreventie en bewegen voor ouderen’ aan toe. De impact van valincidenten onder ouderen is groot met tijdelijk of blijvend functieverlies tot gevolg. Bewegen en sporten voor ouderen levert een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van valongevallen.”

Acties

Amsterdam gaat de komende jaren het internationaal Kennisnetwerk beter benutten en kijken naar slimme oplossingen op het gebied van e-health. In de buurten is ruimte voor projecten als het Silverscreen met maandelijkse filmactiviteiten voor ouderen en projecten gericht op veiliger fietsgedrag onder ouderen.

 

Ook gaat Amsterdam de komende jaren experimenteren met een ‘levensloopbestendige route’ die in samenspraak met ouderen in drie wijken vorm moet krijgen. Een dergelijke route leidt langs voorzieningen, woningen, verblijfsplekken en openbaar vervoershaltes en nodigt uit tot ontmoeten en bewegen. Er wordt een koppeling gemaakt met het verbeteren van ingangen van parken, de toegankelijkheid van een OV-halte en maatschappelijke zorgvoorzieningen. De ruimtelijke ingrepen worden vervolgens geëvalueerd met ouderen en andere gebruikers.

Meer artikelen met dit thema

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
descriptionArtikel

De ideale samenruimte vraagt om een andere kijk

3 feb om 10:42 uur

Het leven speelt zich grotendeels buitenshuis af, overal waar mensen samenkomen. Deze samenruimtes zijn goed…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen

30 jan om 09:58 uur

Om te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…

Lees verder »