Nieuws

Vier architectenbureaus winnen innovatieve ontwerpprijsvraag

John Tory, de burgemeester van Toronto, heeft bekend gemaakt dat het team bestaande uit KPMB Architects / West 8 / Greenberg Consultants de innovatieve ontwerpprijsvraag voor de Jack Layton Ferry Terminal en Harbour Square Park heeft gewonnen.

Intens en boeiend debat

De jury koos het ontwerp 'Harbour Landing' van het architectenteam en omschreef het als een "intens en boeiend debat". Het ontwerp wordt voorgelegd aan het bestuur van Waterfront Toronto en aan de City of Toronto. Juryvoorzitter Donald Schmitt: "De jury was onder de indruk van het bereikte evenwicht tussen het nieuwe, zwaar aangezette Civic Park; het elegante, iconische Ferry Terminal gebouw waarvan de naturalistische vorm voortkomt uit de topografie, en het totaal plan dat sterke verbinding legt met het zich ontwikkelende openbare Waterfront gebied."

 

Huidige situatie veerhaven

De huidige veerhaven, aangelegd in 1972 aan het begin van Yonge Street, is ’s zomers vaak overvol. Het is het toegangspunt naar de Toronto Islands en trekt jaarlijks 1,3 miljoen bezoekers. Het is daarmee, op de CN Tower na, de meest bezochte attractie van de stad. De jury was het erover eens dat het winnende voorstel met z’n royale aanplant en weelderige groene ruimte zich onderscheidt van de andere ontwerpen en in staat is het grote aantal bezoekers op de drukste tijden te absorberen.
 

Jelle Therry, landschapsarchitect en West 8 projectleider, legt uit dat het voorstel is om de bestaande terminal te laten blijven functioneren, terwijl de nieuwe wordt gebouwd; "We hebben steeds zorgvuldig overwogen hoe het ontwerp kan worden uitgevoerd en tegelijkertijd de bestaande terminal operationeel te houden."
 

Prijsvraag

De prijsvraag voor de Ferry Terminal en Harbour Square Park werd in het najaar van 2014 gelanceerd. Uit de eerste voorstellen van 33 ontwerpteams uit 12 landen werden vervolgens vijf teams geselecteerd om deel te nemen aan de acht weken durende ontwerpprijsvraag. Communicatie en betrokkenheid met het publiek waren een integraal onderdeel van de prijsvraag en 1.200 reacties op de vijf shortlist ontwerpen werden ontvangen.
 

Het winnende ontwerp zal nu worden uitgewerkt als een masterplan voor het gebied. Financiering is op zijn plaats voor de eerste fase van de bouw, die is gepland om te beginnen in 2016.



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel