Nieuws

Delft Hyperloop presenteert ontwerp nieuwe pod

Studententeam Delft Hyperloop heeft het ontwerp van hun nieuwe hyperloop capsule, Atlas 02, onthuld. Met deze capsule, ook wel pod genoemd, zal het team in de zomer van 2019 meedoen aan de SpaceX Hyperloop Pod Competition. De snelste pod in de vacuüm buis zal de winnaar worden van deze wedstrijd in Los Angeles.

Het doel van het team is om te winnen en het huidige wereldrecord van 467 km/h te verbreken op een track van één kilometer. Chief Engineer Elja Ebbens is optimistisch over het verbreken van dit snelheidsrecord: “De pod is zo ontworpen dat de onderdelen compact zijn gepositioneerd, waardoor hij extreem licht is en daardoor beter kan versnellen en afremmen. De pod heeft een power vergelijkbaar met een tank, maar met een lager gewicht dan een motorbike. Op deze manier kunnen hoge snelheden behaald worden.”

De vergelijking met een sportauto kwam overigens ook in de presentatie naar voren. Naast dat de Hyperloop veel hogere snelheden behaald, is ook het gehele projectmanagement een interessante vergelijking. Zo gaat aan de ontwikkeling van een sportauto honderden engineers, miljarden euro’s en jaren aan ontwikkeling vooraf. Het Hyperloop team van de TU Delft bestaat uit slechts 39 studenten die in 1 jaar tijd een volledig werkend prototype bouwen. 

Haalbaarheid

Naast de competitie focust het team zich ook op het onderzoeken van de haalbaarheid van een hyperloop systeem in de toekomst. Bij de presentatie werd duidelijk dat de Hyperloop geen futuristisch voertuig meer is. Team captain Rieneke van Noort: "De implementatie van de hyperloop in ons dagelijks leven komt steeds dichterbij. Om hier aan bij te dragen, houdt Delft Hyperloop zich ook bezig met vraagstukken omtrent veiligheid, economische potentie, infrastructuur en de benodigde techniek voor het bouwen van een hyperloop systeem."

Aankomende week krijgt het Delft Hyperloop team te horen van SpaceX of ze door zijn naar de volgende ronde. Dit is een belangrijk moment, omdat dit betekent dat ze het ontwerp mogen produceren, testen en meenemen naar de competitie in Los Angeles.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel