Handboek tijdelijke openbare ruimte

woensdag 16 maart 2011
timer 2 min
Handboek inrichting tijdelijke openbare ruimte Opdrachtgevers en opdrachtnemers kunnen in het handboek ‘Zo Werken wij in Amsterdam. Op straat.’ ideeën opdoen voor een goede tijdelijke inrichting van de openbare ruimte, om de hinder van werkzaamheden te minimaliseren.
Handboek tijdelijke openbare ruimte

 

Richtlijnen en eisen verbeeldt


Er zijn meer dan voldoende richtlijnen voor tijdelijke openbare ruimte, maar niet iedere uitvoerder heeft zin of tijd om zich daarin te verdiepen. Daarom introduceerde Bureau Stadsregie het handboek ‘Zo werken wij in Amsterdam, Op straat’ met veel beeldmateriaal. Het handboek benoemt en verbeeldt de richtlijnen voor de uitvoering van wegwerkzaamheden en de eisen die de gemeente stelt bij het werken in de openbare ruimte.

Doel van het handboek


Amsterdammers worden regelmatig geconfronteerd met tijdelijke openbare ruimten, zoals tijdens de aanleg van kabels en leidingen of herprofileringen. Tijdens de werkzaamheden gaan beleidsmakers vaak onterecht akkoord met een openbare ruimte van minimaal niveau. Winkelstraten en woonbuurten moeten ook tijdens werkzaamheden blijven functioneren, anders zullen schadeclaims en imagoschade toenemen. Opdrachtgevers en opdrachtnemers kunnen in het handboek ideeën opdoen voor maatregelen die zij kunnen treffen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden en met een goede tijdelijke inrichting van de openbare ruimte, om de hinder van deze werkzaamheden te minimaliseren.


Bruikbaarheid boek


Het boek is bedoeld voor vergunningverstrekkers,  handhavers, opdrachtgever, als opdrachtnemers en uitvoerders. In de betreffende vergunningen is opgenomen dat gewerkt moet worden volgens het handboek. Omdat de foto's direct helder maken wat wel en wat niet kan, is het een heel bruikbaar handboek. Niet alleen voor uitvoerders en opdrachtgevers, maar ook voor handhavers en bewoners van Amsterdam.

Oproep!


Een handboek is nooit af. Wilt u meedenken? Of heeft u voorbeelden van uitwerkingen die u graag aan het handboek wil toevoegen? Klik hier voor meer informatie over dit project en hoe u zich kunt aanmelden.

Gedrukte exemplaren van de eerste versie van het handboek zijn verkrijgbaar via coordinatiestelsel@ivv.amsterdam.nl.

Download hier de meest recente versie van het handboek en extra's.

 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen

30 jan om 09:58 uur

Om te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…

Lees verder »
ddd
descriptionArtikel

Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?

25 jan om 14:54 uur
In de wereld van de openbareruimtemaker is het nooit saai. Ook in 2024 zijn er weer volop uitdagingen om de…
Lees verder »
descriptionArtikel

Er zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer

8 jan om 13:51 uur

Een succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…

Lees verder »
flash_onNieuws

Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda

5 jan om 16:13 uur

Lang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…

Lees verder »