Nieuws

Groningen test automatisch bestuurde treinen

Arriva-treinen in de provincie Groningen hebben afgelopen week de eerste testritten met automatisch bestuurde treinen gemaakt. Mét reizigers.

De testritten moeten belangrijke informatie geven over hoe reizigers automatisch bestuurde treinen (Automatic Train Operations, ATO) ervaren. De deelnemers aan de testritten zijn vooraf, tijdens en na de ritten bevraagd aan de hand van een enquête. Het onderzoek wordt uitgevoerd door TNO.

Cruise control

ATO heeft automatiseringsniveau 2 en functioneert als cruise control voor de machinist. Deze blijft door verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. Dankzij de techniek kunnen treinen dichter op elkaar rijden en het draagt ook bij aan constanter en punctueler rijden.


In Groningen zijn veel baanvakken enkelsporig, waardoor treinen elkaar niet kunnen kruizen en op elkaar moeten wachten. Daardoor is de capaciteit beperkt. Dankzij ATO kan meer capaciteit worden gecreëerd op het huidige spoor.

Reizigers accepteren zelfrijdend

In Groningen wordt meer getest met zelfrijdend vervoer. Zo rijdt in Scheemda al enige tijd een zelfrijdend busje naar het ziekenhuis. Ook daarbij werden reizigers naar hun ervaringen gevraagd.


Zij blijken de shuttle als vervoermiddel accepteren, vertelde programmamanager Daniël Koelikamp toen aan OV-Magazine: “De reizigers zien de shuttle al snel als normaal onderdeel van hun reis. De gastheer speelt daar in de beginfase ook een belangrijke rol in, omdat deze mensen op hun gemak kan stellen en kan helpen.”


Lees ook: Proef zelfrijdend ov Scheemda verlengd



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel