Nieuws

Bezorgfiets draagt zes keer eigen gewicht

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu schreef in 2015 een Innovatiechallenge uit. Deelnemers aan deze challenge konden ideeën presenteren om het leven in de stad gezonder en aangenamer te maken. We blikken terug met de drie winnaars van toen. In deze aflevering CycleSpark, de eerste prijswinnaar met het project ‘CargoBikeXL’.

Tot winnaar van de Innovatiechallenge werd de CargoBikeXL gekroond, een elektrische vrachtfiets met aanhangwagen die tot 600 kilo aan goederen kan vervoeren. De duurzame fiets is een ontwerp van Christian Suurmeijer van CycleSpark en rijdt momenteel proefrondes door Amersfoort. “Ten opzichte van andere fietskoeriers kan de CargoBikeXL veel meer massa transporteren. De CargoBikeXL is als een mier, hij kan zes keer zijn eigen gewicht dragen en is daardoor energiezuiniger”, vertelt Suurmeijer.

Fiets kan groot goederenvolume meenemen

Met het geld van de prijsvraag van het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkte Suurmeijer verder aan het ontwerp van de CargoBikeXL. Een verbeterd plan diende hij in voor het Amersfoort Toekomstfonds. Opnieuw succes: de gemeente Amersfoort was enthousiast en ondersteunde Suurmeijer om met een pilotfiets te experimenteren. De vijfwielige fiets is in staat een groot goederenvolume (5 kubieke meter) mee te nemen en dat maakt het voertuig een duurzaam alternatief voor bestelbusjes, aanhangers of boedelbakken.

Testfase

In de pilot wordt samengewerkt met Markthal Het Lokaal en 2WielKoeriers Amersfoort voor de bezorging van producten aan horeca en bedrijfsrestaurants. Verder is er met Beebox een pilot voor het bezorgen van maaltijdboxen. De testfase is om te onderzoeken of de fiets het beloofde draaggewicht van 600 kilo houdt, hoe makkelijk/moeilijk het is om een helling te temmen en hoe de fiets zich in het verkeer voegt. “De bestuurder van de fiets krijgt hulp van een elektrisch aandrijfmechanisme. Dat is nodig om op gang te komen bij bijvoorbeeld een stoplicht.”

Positieve geluiden

Ondertussen werkt Suurmeijer verder aan de CargoBikeXL. Hij is onder andere bezig met koelboxen, opbouwconstructies, een solar roof en weerbescherming voor de bestuurder. Suurmeijer is momenteel in gesprek met verschillende investeerders. “Uiteindelijke doel is om de fiets te produceren op een manier zoals auto’s ook worden geproduceerd.” De ondernemer is vol vertrouwen. De positieve geluiden zijn er en inmiddels heeft hij twee duurzame fietsen verkocht aan een Amsterdamse startup die bloemen rondbrengt.



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel