Overzicht in het woud der deelopdrachten bij RAW-raamovereenkomsten

donderdag 17 september 2015
timer 3 min
De laatste jaren wordt er flink bezuinigd op het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Budgetten zijn onzeker en overheden moeten vaak meer doen met minder geld. Om flexibel te zijn en de kosten enigszins te drukken, maar toch een vertrouwde aannemer aan het werk te hebben zonder iedere keer opnieuw een offerte uit te hoeven vragen, kiezen steeds meer overheden er voor om de werkzaamheden middels een RAW-raamovereenkomst op de markt te brengen.

Adviesbureau CPL Duiven b.v. ontwikkelde de applicatie omop.nl, die razendsnel en  gebruiksvriendelijk orde schept in de veelheid aan deelopdrachten bij RAW-raamovereenkomsten. Niet alleen handig voor overheden, maar ook voor aannemers en adviseurs.

 

CPL kreeg van opdrachtgevers vaak de vraag: hebben jullie geen tool waarmee wij snel deelopdrachten kunnen aanmaken en fatsoenlijk kunnen beheren? Het antwoord is omop.nl, een webapplicatie die CPL in eigen beheer liet bouwen. Een krachtig stuk gereedschap om vanuit een RAW-raamovereenkomst, voorheen Overeenkomst Met Open Posten (OMOP), deelopdrachten te genereren en deze (financieel) overzichtelijk te beheren.

 

De applicatie werd eind vorig jaar als pilot getest en de reacties waren lovend. “De opdrachtgevers van het eerste uur zijn super content”, vertelt Sander Bekker van CPL. “Zij noemen de applicatie overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.” Daarmee heeft het adviesbureau uit Duiven zijn doel bereikt. Nadat CPL omop.nl begin dit jaar op Infratech officieel presenteerde, gonst de naam van het bedrijf door het land van overheden, aannemers en adviesbureaus. “Wij hadden gedacht dat alleen gemeenten met omop.nl zouden werken”, bekent Bekker. “Maar we kregen tijdens InfraTech ook heel veel aanloop van provincies, waterschappen, aannemers en zelfs adviesbureaus. Daarmee zijn we als klein advies- en ingenieursbureau blij verrast.”

 

Bij een OMOP, dat sinds dit jaar dus formeel RAW-raamovereenkomst heet, is op het moment van aanbesteden nog niet bekend welke werkzaamheden precies uitgevoerd moeten worden. Evenmin als waar en wanneer dit moet gebeuren. Meestal heeft een opdrachtgever te maken met tientallen deelopdrachten. Het overzicht is dan snel zoek. Bekker: “Veel partijen maken of maakten een schema in Excel, maar dat is heel foutgevoelig. Bovendien ben je met honderden regels onder elkaar het overzicht snel kwijt. Ander nadeel is dat een Excelbestand vaak maar door een persoon tegelijk gebruikt kan worden.”

 

Dit in tegenstelling tot omop.nl, dat via internet overal toegankelijk is. “Opdrachtgevers en aannemers kunnen er gelijktijdig in werken”, vertelt Bekker. “De status van deelopdrachten is realtime te bekijken.” Verder is in een oogopslag te zien hoeveel opdrachten zijn verstrekt, net als de totale opdrachtsom en de som per deelopdracht.


Daarnaast toont de applicatie wat al gerealiseerd is en welke bestekposten aan de overeenkomst zijn toegevoegd. Bovendien kunnen gebruikers bijlagen toevoegen zoals tekeningen en foto’s en hebben zij de mogelijkheid verschillende rapportages af te drukken. Kortom: een gebruiksvriendelijk en snel overzicht in het woud der deelopdrachten.

 

Een account is vrijblijvend en gratis aan te maken op omop.nl. Eenmalig registreren verschaft gebruikers toegang tot de applicatie, waarmee zij deelopdrachten kunnen samenstellen en diverse raamovereenkomsten kunnen beheren. Ook staat een proefproject klaar, waarmee direct gewerkt kan worden. Een licentie kost slechts 329 euro per project per jaar. Dat betekent: onbeperkt deelopdrachten samenstellen en beheren. “Gebruikers hoeven geen dure software aan te schaffen”, noemt Bekker een ander groot voordeel. “Daarbij kunnen licentiekosten meestal op projectbasis worden afgeboekt.”