Nieuws

Zweeds onderzoek duidt op positief effect fietsstroken

Niet alleen in Nederland speelt de discussie rond fietsstroken. Ook in Zweden vraagt men zich af wat nu precies het effect is van een fietsstrook. Uit onder andere video-onderzoek blijkt dat automobilisten en fietsers elkaar in ieder geval meer ruimte bieden.

Op twee landelijke wegen van 6 meter breed en met een maximumsnelheid van 70 km/uur deed men voor- en na onderzoek naar het effect van de Zweedse variant van fietsstroken. In de oude situatie was alleen sprake van kantmarkering, in de nieuwe situatie waren fietsstroken gemarkeerd met een breedte van 1,25 m. Met onder andere video, radar en enquêtes werd nagegaan wat het effect was op de automobilisten de fietsers.

 

Meer afstand

Automobilisten gingen na aanleg van de fietsstroken meer centraal op de weg rijden. En bij inhalen houden ze 60 cm meer afstand tot de fietser. De fietser zelf houdt meer afstand tot de wegkant (86 cm i.p.v. 45 cm).

 

Snelheid

De gemiddelde snelheid daalde alleen bij het zware verkeer. Op één locatie - waar een alternatieve route aanwezig was - constateerde men ook een lichte afname van de verkeersintensiteit. Eveneens op één locatie nam het fietsverkeer een beetje toe.

 

Gevoel van veiligheid

De weggebruikers oordelen verdeeld over de maatregel, maar een meerderheid vindt een weg met fietsstroken veiliger. Het aantal ongevallen lijkt te zijn teruggelopen, maar de ongevallencijfers laten zich nog niet statistisch betrouwbaar vergelijken.

 

Bron: Fietsberaad



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel