Nieuws

De Marktvisie-filosofie staat voor samenwerken en gelijkwaardigheid

“De Marktvisie staat voor mij voor het bedenken van oplossingen op basis van gelijkwaardigheid waar de bouw en de gemeenschap beter van worden.” Dat is volgens professor Alfons van Marrewijk de Marktvisie-filosofie. Het gaat volgens hem niet van de één op de andere dag lukken, maar de gedachtegang is goed. “Nu is het aan de belangrijkste betrokkenen om het vuur aan te houden.”

Alfons van Marrewijk (57) is bijzonder hoogleraar bedrijfsantropologie aan de VU in Amsterdam en adviseur in de Nederlandse bouwwereld. Hij is één van de personen die de bouw in deze periode grondig wil renoveren. Daarom omarmt hij ook de Marktvisie. Belangrijke spelers zoals waterschappen, Rijksgebouwendienst, grote aannemers en ook Bouwend Nederland onderschrijven de toekomstvisie op de bouw, zoals deze in 2016 werd gepresenteerd door toenmalig directeur-generaal Jan Hendrik Dronkers. 

Niet meer terug naar de oude situatie

“Marktvisie is een mooie filosofie”, begint Van Marrewijk te vertellen in een interview met Bouwend Nederland Special. “Maar we moeten niet vergeten dat hij voortkomt uit de periode van de bouwaffaire, een parlementaire enquête en grote ontevredenheid bij zowel opdrachtgevers als -nemers. Die situatie moeten we nooit meer terug willen.” 

Van Marrewijk, opgeleid als ingenieur, is enthousiast over de nieuwe sfeer ontstaan door de Marktvisie-filosofie. Woorden als trots, samen en we voeren de boventoon als het gaat om partijen, waarvan het in het verleden soms leek dat ze elkaar liever in de rechtbank dan op de bouwplaats troffen. “Het is naar mijn overtuiging de enige manier om de enorme uitdagingen van de komende periode tegemoet te treden. Gelukkig zijn er nu al gecompliceerde projecten met een hoog risico waar er zeer goed is samengewerkt. Het kan dus.”

Wensen uitspreken

Werken volgens de Marktvisie betekent volgens Van Marrewijk dat alle partijen vooraf aan tafel zitten en hun wensen naar elkaar uitspreken. Iets in de trend van: “We willen de energietransitie, de dijken, de luchthavens, alle grote maatschappelijk projecten aantrekkelijk voor alle betrokkenen maken. We willen dat iedereen ’s avonds thuiskomt met een tevreden gevoel omdat er iets moois is gemaakt waar heel Nederland beter van wordt.” Volgens de professor is de tijd van de goedkoopste optie kiezen en de aannemer die zoekt naar meerwerk of geen risico’s wil dragen is passé.

Behoefte aan stevige karakters

Van Marrewijk zegt dat er nog veel ambassadeurswerk te verrichten valt en dat de bouw behoefte heeft aan stevige karakters. “Vanuit de overheid en de bouwsector moet de noodzaak voelbaar blijven om de Marktvisie tot uitvoering te brengen. Ik maak me daar wel eens zorgen over, want de bouwsector laat zich weer leiden tot de drukte van alledag.” Een goede uitvoering geven aan de samenwerkingsgedachte van de Marktvisie betekent dat er absolute openheid moet zijn. “Iedereen heeft zijn rol, zijn belangen, zijn budget en dat moet vooral zo blijven, maar nu moet het gemeenschappelijke belang net zo belangrijk worden gemaakt als de winst.”

Bron: BNL special Marktvisie



Dit artikel komt uit Bouwgenootschap

Deel dit artikel