Nieuws

Beweegvriendelijke omgeving goed voor city marketing

De gezondheid van inwoners verbeteren is een belangrijke impuls voor gemeentes om te investeren in een beweegvriendelijke omgeving. Zeker nu zorg en welzijn worden gedecentraliseerd, wil je als gemeente gezonder worden en gezond blijven. Tijdens de Dag Ruimte & Stad op 22 april in de Week van de Openbare Ruimte op Landgoed De Vanenburg organiseert Froukje Hajer samen met Martin van Rooijen een werkatelier over dit onderwerp. Wat kun je doen als gemeente? Hoe kun je als beleidsmakers en ontwerpers een positieve invloed uitoefenen op het beweeggedrag in Nederland?

 

 

Zorgen dat er plaats en ruimte is voor sport, voor beweging, is zorgen voor je inwoners. Bovendien brengen sporten, bewegen en spelen in een buurt meer sociale samenhang. Tegelijkertijd realiseer je zo andere maatschappelijke doelstellingen zoals een betere leefbaarheid, en doe je aan citymarketing. Het werkatelier geeft handreikingen om die doelstellingen te bereiken. Deelnemers krijgen een breed beeld van de maatregelen die een beweeg- en speelvriendelijke omgeving bevorderen, en inzicht in hun rol in het beleidsproces.

 

Voorbeeldproject Harten voor Sport in Utrecht

In het werkatelier over beweegvriendelijke omgeving is onder andere aandacht voor het voorbeeldproject Harten voor Sport, in Utrecht. Een succesvol programma om jeugd, volwassenen, en ouderen op weg te helpen bij alles wat met sporten en bewegen te maken heeft. Wat zijn de lessen? Hoe kun je – lerend van de ‘best practice’ in Utrecht - als gemeente zelf beleid handen en voeten geven?

 

Meer weten? Aanmelden? Ga naar www.weekvandeopenbareruimte.nl



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel