Nieuws

Stations: van 'overstapmachines' naar 'dynamische stadsportalen'

Stations ontwikkelen zich van generieke vervoersmachine naar unieke plekken in de stad. Third places met een stedelijk programma. Over deze transformatie – en meer - organiseerde Stedebouw & Architectuur een expertpanel met Mark van Hagen, NS, Wouter Veldhuis, MUST, Mark Wienbelt, ProRail, Koen van Velsen, Spoorbouwmeester, en Gert-Joost Peek, Hogeschool Rotterdam en SPOTON Consulting.

 

Wouter Veldhuis noemt de stationsomgeving op dit moment 'één van de snelst veranderende plekken in de stad'. "Niet alleen het binnenstedelijke leefklimaat maakt een grote ontwikkeling door, ook de waarde van slimme knooppunten in het openbaar vervoer groeit op dit moment snel. Dit legt een enorme druk op de ontwikkelingsopgave van de stationsomgeving. In hoog tempo evolueren stationsgebieden zich tot zeer vitale plekken in de stad. De stad van de toekomst wordt op dit moment gemaakt rondom de goed gepositioneerde stations."

 

Gert-Joost Peek ziet drie belangrijke ingrediënten voor de vernieuwing van (stations)gebieden: "Ten eerste een verdere verbetering van de link met het onderliggende OV-net om te komen tot ‘seamless multimobility’. (...) Ten tweede is er meer aandacht voor de link met de binnenstad, de rode loper. Het lokale en regionale OV wordt naar de zij- of achterkant van het station verschoven, waar het nog steeds dichtbij is maar niet meer de loop- en zichtlijn met de stads-, dorps, of wijkkern verstoort. Dit creëert rust en overzicht.

 

Ten derde is het stationsgebied inmiddels overal ontdekt als vestigingsplaats voor grootschalige stedelijke functies, zoals onderwijs (ROC’s, Hogescholen), lokaal bestuur (stadskantoor) en grootschaligere retail (meubels, wit- en bruingoed) en leisure (bioscoop, evenementen). Door deze functie nabij het station te huisvesten wordt de binnenstad ontlast en ontstaan er mogelijkheden voor hergebruik van industrieel erfgoed en in ongebruik geraakte terreinen rondom het station. Denk hierbij aan het ENKA-terrein in Wageningen, de wagenbedrijven in Tilburg en Amersfoort en de fabriekshallen bij station ’s-Hertogenbosch die na een tijdelijke huisvesting voor het Stedelijk Museum nu worden herontwikkeld tot een versmarkt voor streekproducten met horeca.”

 

Meer lezen? Download hieronder het verslag van het experpanel over sationslokaties in Stedebouw & Architectuur thema-editie Stationslocaties.

expertpanelstationslocaties.pdf
beschikbaar voor iedereen
Download



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel