Nieuws

Aangename onderdoorgang voor Leiden

De verkeersveiligheid op de Kanaalweg in Leiden is flink verbeterd met de ingebruikname van de Kanaaltunnel, een tunnel voor langzaam en snelverkeer onder het spoor door. Ipv Delft maakte het referentieontwerp en bedacht de tegelpatronen voor de wanden.

Wie vaker in Leiden komt zal de overeenkomst tussen de nieuwe onderdoorgang in de Kanaalweg en die aan de Plesmanlaan niet zijn ontgaan. Strakke tunnelwanden met tegelbekleding in aangename kleurstelling, een houten tunnelplafond en geïntegreerde verlichting. Op specifiek verzoek van de gemeente maakte ontwerp- en ingenieursbureau ipv Delft een ontwerp dat in materiaal en uitstraling aansluit bij de eerder gerealiseerde ontsluiting van het Bio Science Park.

Perspectief

Voor het tegelpatroon op de wanden stond dit keer niet DNA centraal, maar het thema ‘Groen & Molen’. Even verderop aan de Kanaalweg staat de Rodenburgermolen en aan de overkant van het water bevindt zich Polderpark Cronesteyn en daarachter het Groene Hart. Naast de prominent aanwezige molen omvat het tegelpatroon diverse bomen en struiken. Het gehele tegelpatroon is ontworpen vanuit het perspectief van de weggebruiker. Hierdoor oogt bijvoorbeeld de molen wat abstracter voor wie de beelden stilstaand en in vooraanzicht bekijkt, maar ziet het er vanuit een rijdende auto realistisch uit.

De tegels zelf zijn gemaakt door de Nederlandse firma St. Joris, de glazuurkleuren zijn speciaal voor dit project ontwikkeld. Om de levendigheid te versterken is gekozen voor een mix van matte en glanzende tegels. 

Sociaal veilig

Uitgangspunt voor het ontwerp van de onderdoorgang was een lichte, uitnodigende en veilige situatie te creëren. Dit leidde onder meer tot plaatsing van de tunnelwanden onder een hoek van vijf graden, het lichtgrijze kleurenpalet voor de tegels en het afgeronde plafond van bamboehouten latten. Het hekwerk op het spoorviaduct en de tunnelwanden is ingetogen, robuust en transparant.

Het gehele project is door de gemeente als Design & Construct opdracht aanbesteed, aannemer Max Bögl verzorgde de uitvoering. Het door ipv Delft opgestelde beeldkwaliteitsplan fungeerde hierbij als referentieontwerp. Omwonenden zijn blij met de nieuwe situatie. Het doorgaande verkeer heeft nu geen hinder meer van het spoor.

Meer informatie?
Ivo Mulders
ipv Delft
T 015 750 25 73
www.ipvdelft.nl

Dit artikel afkomstig uit Verkeer in Beeld nummer 3, juni 2018.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel