Nieuws

Geluidsscherm A50 wekt aan twee kanten zonne-energie op

Een geluidsscherm langs de A50 bij Uden heeft een wereldprimeur. Het scherm houdt niet alleen geluid tegen, het wekt ook aan twee kanten zonne-energie op.

“Het idee van aan twee kanten werkende zonnepanelen in geluidswallen bestaat al langer. Maar de uitvoering ervan kostte veel geld en het rendement was relatief laag. Nu zijn we er voor het eerst in geslaagd een constructie te bedenken en te bouwen die de functies van geluid weren en energie opwekken optimaal combineert”, zegt professor Wim Sinke, hoofdonderzoeker zonne-energie bij ECN onderdeel van TNO en deeltijdhoogleraar Fotovoltaïsche conversie aan de Universiteit van Amsterdam.

Zonnecellen geïntegreerd

De zonnecellen zijn geïntegreerd in het geluidsscherm en er niet aan zijn toegevoegd. De verticale stand maakt het bovendien mogelijk om niet alleen geluid tegen te houden, maar ook aan beide zijden veel licht op te vangen en daarmee stroom te produceren. Volgens Sinke is de innovatie een logische uitkomst van een intensieve samenwerking tussen toegepaste wetenschap en bedrijfsleven in ons land.

“We werken al heel lang met elkaar aan hoog-rendement zonnecellen en -panelen, in dit geval silicium. We proberen ze doorlopend efficiënter en goedkoper te maken. Decennia lang konden ze alleen maar aan de voorkant zonlicht opvangen; de achterkant was domweg dicht. Nu hebben we een ontwerp gemaakt dat een hoog rendement oplevert én waarbij voor- en achterkant veel op elkaar lijken zodat de cel tweezijdig kan werken. Verticaal plaatsen opent een heel scala aan mogelijkheden, zoals zonnepanelen in het groen waar je tussen de rijen gewassen kunt telen of andere nuttige dingen doen. Ze nemen dankzij deze positie nauwelijks ruimte in.”

Duurzame energiehuishouding

Het geluidsscherm zou energie moeten opwekken voor zo’n vijftig huishoudens. Hoeveel schermen moeten er langs de snelweg komen om een substantiële bijdrage te leveren aan een duurzame energiehuishouding? Sinke: “Bij zonne-energie moet je groot denken. Dat betekent zoveel mogelijk bestaand oppervlak gebruiken: gevels, daken, wegdek, schermen langs de snelweg, enzovoorts. Anders gaan we het verschil niet maken. Dus voor deze toepassing liefst tientallen of zelfs honderden kilometers snelweg als onderdeel van de mix aan duurzame energie. Het is allemaal én én én.”

Rijkswaterstaat is initiatiefnemer en opdrachtgever voor het project Solar Highways. ECN ontwikkelde het prototype en Heijmans heeft het scherm gebouwd.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel