Nieuws

Pontiflex: de duurzaamste fiets- en voetgangersbrug van Nederland

Pontiflex ontwikkelde een circulaire, modulaire fiets- en voetgangersbrug, bestaande uit duurzame materialen. De brug is zowel in aanschaf als in beheer concurrerend ten opzichte van conventionele bruggen en kan zowel als permanente als tijdelijke fietsbrug worden opgebouwd. De draagkracht van de fiets- en voetgangersbrug, van ten minste 10 tot 12 meter lengte, maakt de brug berijdbaar voor een ambulance of politiewagen.


Van de Pontiflex-brug is een schaalmodel gebouwd dat door TNO succesvol is getest op sterkte. Er is subsidie gekregen voor de verdere ontwikkeling van het concept.  Deze wordt gebruikt om verschillende materialen te beproeven en te komen tot een verantwoorde keuze voor het meest duurzame materiaal.


Duurzame materialen

Voor de brugdekmodules zijn biocomposiet, duurzaam hout, hergebruikt plastic en cementloos beton gebruikt. De brugleuningen bestaan uit gerecyclede visnetten en voor de landhoofden is duurzaam beton met een zeer lage footprint voorzien. Pontiflex is daarmee de meest duurzame fietsbrug van Nederland.


Gezocht: een locatie voor de brug

Voor het daadwerkelijk bouwen van een echte brug wordt gezocht naar een locatie. Pontiflex  zoekt naar een provincie, gemeente of waterschap die wil samenwerken om de meest circulaire en modulaire fietsbrug van Nederland te bouwen.

 

Subsidiegelden

De subsidiegelden worden gebruikt voor (aanvullend) materiaalonderzoek en om de mogelijkheid van een leaseconstructie (de huur van de brug voor een bepaalde tijd) te verkennen. Ook kan gedacht worden om een sociale component toe te voegen door bijvoorbeeld studenten van ROC of HS te betrekken bij de bouw.

 

Over Pontiflex

Pontiflex is het initiatief van twee Amsterdamse ondernemers, Joris Vermeulen en Ronald Smallenburg. Inmiddels werkt het samen met SustCon voor duurzame materialen, ingenieursbureau Arup en betonfabriek A. Jansen.

 




Dit artikel komt uit BouwCirculair

Deel dit artikel