Nieuws

In Trouw: Belang vrij spelen voor kinderen onderschat

‘Het belang van vrij spelen wordt onderschat door ouders, waarschuwt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray.’ Zo meldt Trouw in een artikel waarin niet alleen Gray, maar ook hoogleraar pedagogiek en lector Early Childhood Sieneke Goorhuis en psychologe Louise Berkhout aan het woord komen.

Auteur Ditty Eimers sprak met psycholoog Peter Gray, hoogleraar psychologie aan het Amerikaanse Boston College, over de waarde van vrij spel en zijn nieuwste boek 'Free to learn'. Op school, maar ook daarbuiten, staat alles in het teken van individuele prestaties. Terwijl ze juist dat vrije, ogenschijnlijk doelloze spel nodig hebben voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling, blijkt uit een grote stapel onderzoeken die Gray aanhaalt’, aldus het artikel op Trouw.nl. Hoogleraar pedagogiek en lector Early Childhood Sieneke Goorhuis sluit zich in het artikel aan bij Gray en benadrukt de nadelige gevolgen van een continu prestatiegerichte omgeving.

 

‘Ten minste 2 tot 3 uur per dag spelen’

Ten slotte laat Eimers psychologe Louise Berkhout aan het woord die in 2012 promoveerde aan de universiteit van Groningen op onderzoek naar vrij spel. Berkhout concludeerde niet alleen dat kinderen tijd nodig hebben om echt tot spelen te komen, maar ook dat de bemoeienis van ouders zeer verstorend werkt. ‘Hoe meer ze zich onbespied wanen, hoe intensiever ze spelen’. De psychologe adviseert dat ieder kind minstens twee tot drie uur per dag vrij zou moeten spelen. Binnen, maar ook buiten.

 

Lees hier het artikel op Trouw.nl

Bron: Trouw.nl



Dit artikel komt uit BuitenSpelen

Deel dit artikel