Nieuws

Binnenstad versus de bank

Winkelsteden zijn verwikkeld in een hevige concurrentiestrijd met online winkels als Bol.com en Zalando. Maar misschien nog wel groter is de concurrentiestrijd van steden onderling. Iedere stad, zowel groot als klein, strijdt om de gunsten van de consument.

Aanbod en bereikbaarheid

Winkelstraten worden opgeknapt, openingstijden worden verruimd en het winkelaanbod wordt afgestemd op wensen van consumenten. Zo wordt er constant gezocht naar de ultieme winkelbeleving. Die beleving gaat een stuk verder dan winkelaanbod alleen. Een specifieke afstemming van winkels, horeca en andere voorzieningen is noodzakelijk voor de aantrekkingskracht van een winkelgebied. Je kunt als stad nog zo een verrassend winkelaanbod hebben, zonder goede bereikbaarheid blijven bezoekers weg. Dat geldt ook vice versa, een goede bereikbaarheid met auto of openbaar vervoer betekent niet automatisch een drukke winkelstraat. 


Meest complete beleving wint

De stad met de meest complete beleving wint op lange termijn de concurrentiestrijd. Gemak is misschien wel het grootste deel van die beleving. Want naast de onderlinge concurrentie tussen steden, concurreert een stad ook continu met het gemak van online bestellen. Online, waar je op ieder gewenst tijdstip bestelt vanaf je eigen comfortabele bank. De klant bepaalt waar en wanneer hij wil winkelen, of dat nu zaterdagmiddag is of dinsdagavond. De strijd met die online opponent vraagt om een uitgebalanceerde mix in het centrum, waarbij winkels, horeca en voorzieningen elkaar versterken. Een mix waarbij gemak voorop staat.


G
emak start bij vinden goede parkeerplaats

Gemak begint in eerste plaats bij het vinden van een goede parkeerplaats. Parkeren is namelijk de eerste handeling die je doet in een nieuwe stad. Op dit moment komt de helft van alle winkelomzet van autobezoekers. Goede parkeervoorzieningen zijn dus essentieel voor de totale winkelbeleving. Samen met winkeliers en horeca dienen parkeeraanbieders de consument het hoogst mogelijke gemak te bieden. Zo kan de binnenstad door haar eigen unieke eigenschappen een alternatief bieden voor online winkelen. De bank af, de binnenstad in. 


Lees meer in magazine PARKEER #3, juni 2015

Bovenstaand artikel is onderdeel van een groter artikel over de toekomst van parkeren waarbij data een grote rol spelen. Want door data te verzamelen, te interpreteren en te gebruiken kan een opmaat gesneden aanbod worden gemaakt voor de eindgebruiker. En dat aanbod gaat verder dan betalen met een app.


Ontvangt u het magazine nog niet? Klik hier voor meer informatie over uw lidmaatschap



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel