Nieuws

'Veel factoren vergeten bij binnenstedelijke winkelgebieden'

De aantrekkelijkheid van binnenstedelijke winkelgebieden wordt te vaak alleen gekoppeld aan parkeren en automobiliteit, terwijl andere factoren vaak belangrijker zijn. Dat stelt onderzoeker Giuliano Mingardo van de Erasmus Universiteit.

“Winkeliers denken dat een goede bereikbaarheid ervoor zorgt dat er mensen naar een winkelgebied komen”, zegt Mingardo. “Natuurlijk is het zo dat als je slecht bereikbaar bent, er niemand komt. Maar andere aspecten die zorgen dat mensen wel of niet naar een bepaald gebied komen worden te vaak vergeten. De auto is van minder groot belang dan we denken.”

Vergeten aspecten

Maar wat zijn die vergeten aspecten die ertoe bijdragen of een winkelgebied door mensen als aantrekkelijk worden gezien? Mingardo: “Of er een totaal winkelaanbod is, hoe schoon is het winkelgebied, hoe bezoekers de sfeer ervaren, wat de openingstijden zijn en hoe is de beloopbaarheid van een gebied. Aan dat soort zaken moet je denken.” Winkelgebieden moeten daarnaast meer investeren in gebiedsmarketing, zo stelt de Erasmus-onderzoeker. 

PROVADA

Mingardo presenteert zijn bevindingen tijdens PROVADA op 4 juni. Zijn sessie gaat over bereikbaarheid, retail en aantrekkelijkheid van stedelijke gebieden. Het algemeen belang van bereikbaarheid en de relatie tussen bereikbaarheid en de omzet van winkels worden besproken. Ook Johan Tol en Tim van Huffelen zullen sessies verzorgen.

Lees meer informatie over de grootste vastgoedbeurs van Nederland.

Meld je hier aan.



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel