Nieuws

'Aantal laadpunten opschalen is regionale aangelegenheid'

Rutger de Croon, manager marktontwikkeling bij ElaadNL, vertelt over de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Onder meer gemeenten, provincies, het Rijk, brancheorganisaties en netbeheerders hebben gezamenlijk een Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) opgesteld. Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL is ook bij de agenda betrokken. 

In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur staan verschillende afspraken die gemaakt zijn om tot een landelijke dekking van (snel)laadpunten te komen en te voorzien in de laadbehoefte van het groeiende elektrisch vervoer. En dan gaat het niet alleen over auto’s, zo legt Rutger de Croon uit. “Je hebt het dan ook over de laadinfrastructuur van elektrische bussen en stadslogistiek. We hebben met alle partijen afgesproken dat laadinfra geen drempel mag zijn voor elektrisch rijden in Nederland.” Concreet komt het erop neer dat tot 2030 1,7 miljoen publieke en private laadpunten bijkomen voor elektrische personenauto’s . Aan de hand van een doorrekening van TNO is bepaald dat er voor een maximale laadbehoefte van bestelauto’s 18.600 laadpunten nodig zijn, en voor elektrische vrachtauto’s nog eens 7.400 laadpunten. De afspraken die gemaakt zijn in de NAL vormen een integraal onderdeel van het Klimaatakkoord. “Om het elektriciteitsnetwerk voor te bereiden op de uitrol van de laadinfra en de impact van al deze voertuigen op de beschikbare capaciteit op het net vast te stellen hebben netbeheerders een belangrijke rol in het uitvoeren van de NAL”, aldus De Croon.

Regionale aangelegenheid

Het aantal laadpunten opschalen is een regionale aangelegenheid. Nu er afspraken gemaakt zijn, wordt de komende periode gebruikt om zes landelijke regio’s te creëren. “De regio’s moeten plannen aanreiken hoe ze invulling gaan geven aan het opschalen van de laadinfrastructuur”, vertelt De Croon. “Je moet dan bijvoorbeeld denken aan wat de ambities zijn met betrekking tot het aantal elektrische voertuigen in de regio, op welke plaatsen laadinfra nodig is en wat het plaatsingsbeleid is.” Nu is er te vaak gesteggel tussen eigenaren van elektrische voertuigen en gemeente over het plaatsen van bijvoorbeeld een laadpaal voor een woning. Door vooraf beter na te denken waar laadinfrastructuur aangelegd wordt, kan dit worden voorkomen, zo zegt De Croon. 

Laadpleinen

De ontwikkeling van laadpleinen kan een uitkomst zijn in de schaalsprong laadinfrastructuur voor de verschillende regio’s. “Er is nu een subsidie voor het uitrollen van laadpleinen. De verwachting is dat met de subsidie 40 tot 50 laadpleinen worden aangelegd.” De aanvragen vanuit gemeenten en bedrijven komen nu binnen, zo vertelt De Croon. “Daar zitten aanvragen tussen van laadpleinen met 8 tot 40 laadpunten.

Digitaal magazine

Het hele interview met Rutger de Croon is te lezen in PARKEER24 nummer 4, thema parkeren en innovatie. Schrijf je gratis in voor de nieuwsbrief en ontvang het magazine gratis in jouw mailbox. 

Download hier gratis PARKEER24 nummers 2 en 3 over de thema's last mile en MaaS.



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel