Nieuws

Lelystad: wat te doen aan exploitatietekort

Al meerdere avonden is in de gemeenteraad van Lelystad gesproken over de jaarlijkse tekorten op de parkeerexploitatie. Ook dit jaar legt de polderstad, ondanks efficiencyslagen en andere maatregelen, meer dan 300.000 euro toe.

“Met parkeren alleen lok je de bezoekers niet naar het stadshart”, vertelde John van Dijk van Parkeer Service Amersfoort maandagavond de raad. Dennis Bruin, parkeerregisseur bij de gemeente, beaamt dit. "Samen met de ondernemers moeten we er aan werken het centrum aantrekkelijker te maken voor de bezoeker, zodat er meer mensen komen die ook graag lang blijven."


Geen tariefverhoging

Maar daar wordt het huidige tekort niet mee opgelost. Toch kiest de gemeente er niet voor de tarieven te verhogen. Bruin: “Dat hebben we in 2013 al gedaan en dat heeft niet de verwachte hogere inkomsten gegenereerd.” Op de vraag hoe dat kan, heeft ook Bruin het antwoord niet. In ieder geval is het voorstel om nu niet een extra drempel op te werpen door een hoger tarief te vragen. Het advies aan de raad is dan ook om de tekorten te dekken door de algemene dienst te belasten.

 

Daarnaast hoopt Lelystad met innovatieve productontwikkeling meer mensen te binden aan de parkeergarages. Zo is er al een parkeer-jaarkaart (24/7 voor 300 euro) en is men voornemens een prepaid kaart te introduceren. Bezoekers kunnen dan een kaart aanschaffen die bijvoorbeeld 60 uur geldig is. “Dat biedt meer gemak voor de bezoeker, je houdt de kaart voor de automaat en je kunt doorrijden. Uiteraard ontvangt de bezoeker een signaal als het tegoed bijna op is”, vertelt Bruin enthousiast. Deze voorstellen worden nog door de raad behandeld. Naar verwachting neemt de raad in november een besluit.

 

Beluister hier het interview dat John van Dijk heeft gehad met Omroep Flevoland



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel