Blogs (126) 

Choreografieën voor achterstallig beheer

Blog

Er zijn zoveel mensen en disciplines, die zich vandaag de dag met sociale veiligheid bemoeien. Hoe vaak lees ik niet bij aanbestedingen van infrastructuur op ...

Lees meer

Zoen-en-zoef zone maakt einde aan verkeerschaos bij Wageningse school

Blog

Met mijn oudste dochter in groep 4 fiets ik nu al bijna 4 jaar dagelijks zo’n 5 – 10 minuten van of naar de basisschool. ...

Lees meer

Verkeersvriendelijkheid- de conclusies

Blog

Het afgelopen half jaar heb ik deze blog gewijd aan verkeersvriendelijkheid. Tijd om te stoppen, het punt is wel zo ongeveer gemaakt. Hoeveel oog heeft ...

Lees meer

Burgerparticipatie? Niet loslaten, maar los maken

Blog

Deze blog gaat over het DoLint kunstwerk van L2 Ateliers dat begin november 2014 onthuld is in de wijk Passart in Heerlen. Het kunstwerk zelf, ...

Lees meer

Een geruststellende gedachte

Blog

‘This City is equipped with Smart Lighting. The use of Smart Lighting is in no way harmful to health, nor does it affect the soundness ...

Lees meer

Hoeksteen

Blog

De natuurlijke behoefte om controle te willen hebben over het eigen leven maakt ons gevoelig voor nieuwe technologie. We ontlenen er steeds vaker onze zekerheid ...

Lees meer

Wat levert groen ons op?

Blog

In de afgelopen jaren, waarin ik mensen telkens probeer te overtuigen dat we met andere ogen moeten kijken naar wat de natuur ons te bieden ...

Lees meer

Hoe verkeersvriendelijk zijn verkeerslichten?

Blog

Het is niet helemaal toevallig dat de verkeerslichten door verkeersdeelnemers worden aangeduid als stoplichten. Of, zoals Autoblog.nl het verwoordt: ‘In de categorie -maar dat wisten ...

Lees meer

Bewegen door Rotterdam anno 2015

Blog

Ikzelf kan elke ochtend kiezen hoe ik naar de Rotterdam reis, namelijk met de fiets, het OV of de auto. Deze keuzevrijheid is van belang ...

Lees meer

Nieuw licht: Elektrisch licht wordt eclectisch licht

Blog

Vanaf 1891 kwam de fabricage en verdere ontwikkeling van elektrisch licht in een fikse stroomversnelling. Welbeschouwd heeft dit Eindhoven als internationale lichtstad op de kaart ...

Lees meer

Samen doen - Zelfsturing in Venray

Blog

In Merselo werken inwoners, gemeente en aannemers samen aan de herinrichting van de straat Grootdorp. Gemeente Venray is in 2014 gestart met zelfsturing en het ...

Lees meer

Aansprakelijkheid? Do it yourself!

Blog

In 2013 en 2014 zijn Maarten Bosman en ik druk geweest met het onderzoek naar aansprakelijkheid bij burgerinitiatieven, in opdracht van het Ministerie van BZK. ...

Lees meer

Ondernemen in Antalya

Blog

Deze blog gaat in op vitaliteit en bedrijvigheid zoals voelbaar en zichtbaar is in de stad Antalya, Turkije, en de invloed op de stedelijke structuren. ...

Lees meer

Gebiedsontwikkeling 2.0 - Willemsoord Den Helder

Blog

Het LPB - Platform voor Wijkgericht Werken - organiseert ieder jaar in november een tweedaags werkbezoek voor haar leden. In 2011 was het de beurt ...

Lees meer

Zelf doen! Buurtbeheerbedrijf Sluisdijk Den Helder

Blog

Donderdagmorgen 24 november - tijdens de LPB Locatiedagen 2011 in Den Helder bezochten we het Buurtbeheerbedrijf Sluisdijkbuurt. Een heerlijk werkbezoek, zelfbeheer door de bewoners steelt ...

Lees meer

Zorgen en dromen in de Tilburgse Kruidenbuurt

Blog

Op een stralende dag sta ik buiten te praten met Patrick. Hij loopt stage bij Het Kruispunt, de nieuwe MFA in de Tilburgse Kruidenbuurt. Patrick ...

Lees meer

Talking Square - Pleinen, gebruikers en bezoekers

Blog

Als je als bezoeker je patatbakje op het plein gooit, dan “praat” je eigenlijk met die ruimte. Wat gebeurt er als het plein terug praat? ...

Lees meer

Zie de straat, een functionele ambiance

Blog

Stadsstraten zijn podia waarop de stedeling kan acteren en een middel om stedelijke mobiliteit te sturen. Hoe complex ook, een integrale ontwerpstrategie komt zelden voor. ...

Lees meer

Een taboe doorbreken... deel II

Blog

In deel I ben ik ingegaan op de veranderende parkeeropgave in centrumgebieden; ondergronds parkeren verschuift naar bovengronds parkeren. Maar welke gevolgen heeft dit? ...

Lees meer

Natuurlijke wijkvernieuwing in Vrieheide

Blog

Het Kei-centrum organiseerde de Kei Safari Stroinkslanden in 2010 samen met de gemeente Enschede en woningcorporatie De Woonplaats, waar ik bij aanwezig mocht zijn. Stroinkslanden ...

Lees meer

Blogs uit andere titels (590) 

De echte uitdaging van MaaS is mindshift ...
Blog

De XTNT-verkeerspsychologen Gerard, Kim en Kirsten schijnen regelmatig hun licht op gedragingen, ...

11 februari 2019
De valkuil van smart mobility
Blog

Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Dat was ooit waar Smart voor ...

11 februari 2019
Oceans of bicycles
Blog

De schrijver van ‘De kleine prins’ had het goed begrepen. Vorige eeuw ...

5 februari 2019
Denk aan het menselijke element
Blog

Twee jaar geleden is mijn dochter gevallen met haar fiets. Ze was ...

5 februari 2019
Requiem voor een M
Blog

Ineens was ‘ie verdwenen, de letter M. Het ministerie van Infrastructuur en ...

4 februari 2019
Durven we te investeren in een echt slimme ...
Blog

Als je mensen vraagt naar onze economische kracht, wordt steevast onze landbouw ...

4 februari 2019
De gevolgen van zelfrijdende auto’s ...
Blog

Bij de formatie van het kabinet-Rutte III is de portefeuille Ruimtelijke Ordening ...

29 januari 2019
Wat betekent de Omgevingswet voor ...
Blog

Eén van de gevolgen van de Omgevingswet is dat verkeerskundigen meer en ...

15 januari 2019
Kindvriendelijke openbare ruimte – ...
Blog

Wil je een kindvriendelijke openbare ruimte stimuleren? Dan heb je twee dingen ...

11 januari 2019
Het moordstrookje, de rafelrand van ...
Blog

Het woord van het jaar 2018 in Vlaanderen werd 'moordstrookje': een onveilig ...

10 januari 2019
Wat gaan we doen met vrijgekomen parkeerruimte ...
Blog

De auto moet weg uit de binnensteden om meer ruimte te maken ...

4 januari 2019
Meer asfalt is de grootste voorspeller ...
Blog

We weten dat het niet helpt en toch kunnen we het niet ...

17 december 2018
Hoe laten we jongeren in het verkeer beseffen ...
Blog

Complex probleem vraagt om complexe aanpak De verkeerspsychologen van XTNT, Gerard, Kim ...

29 november 2018
Het plafond is bereikt!
Blog

In zijn nieuwe blog bepleit Adriaan Walraad dat we een criterium moeten ...

27 november 2018
Met MaaS naar het werk? Een kwestie van ...
Blog

Van alle Amsterdammers die aan de Zuidas werken gaat vijftig procent met ...

26 november 2018
Op de sofa bij de verkeerspsycholoog: ...
Blog

De verkeerspsychologen van XTNT, Gerard, Kim en Kirsten, schijnen regelmatig hun licht ...

15 november 2018
Duurzaamheid modewoord?
Blog

Hoe geef je invulling aan zaken als duurzaamheid, circulariteit en maatschappelijk verantwoord ...

9 november 2018
Best leuk hoor, parkeersensoren, maar ...
Blog

Waarom maakt niemand werk van een alternatieve autoband, in plaats van ijs ...

31 oktober 2018
Waarom 30 km/uur binnen de kom (nog) niet ...
Blog

Zou 30 km/uur de norm moeten worden binnen de bebouwde kom? Adriaan ...

23 oktober 2018
Richt de buitenruimte samen met de kinderen ...
Blog

Zoals bleek uit de enquête die we als branchevereniging Spelen en Bewegen, ...

12 oktober 2018