Project

Proef BusHub Rotterdam zet in op betere toegankelijkheid

Ondanks investeringen blijven veel bushaltes moeilijk toegankelijk voor ouderen en invaliden. Verkeerskundig en –technisch adviesbureau VAGN en Struyk Verwo Infra ontwikkelden een oplossing die bushaltes wél toegankelijk maakt: de BusHub. De bushalte bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam was de eerste. De ervaringen daar zijn dusdanig positief dat meer haltes volgen. De BusHub verdient zichzelf terug. Doordat de bus minder ruimte nodig heeft, kan de halte kleiner worden aangelegd en is er minder bestrating nodig. De ruimtewinst is al snel een twintig meter kortere halte.

De oplossing past in elke bushaltekom en kan zelfs in bestaande situaties worden aangebracht. Ontwerper Jan van den Driessche van VAGN is zichtbaar enthousiast, en hij niet alleen. In Rotterdam worden de komende tijd nog vijf BusHubs aangelegd. Ook Leeuwarden en Tilburg hebben interesse getoond in het ontwerp. Frank Romijn, verkeerskundig ontwerper bij de gemeente Rotterdam: “Net als iedere gemeente zijn ook wij gefaseerd bezig de circa 600 bushaltes in de stad toegankelijk te maken; we zitten nu op ongeveer 60 procent. De laatste jaren hebben we voornamelijk de zogenoemde ‘langsrijdhaltes’ aangepast, maar een goede oplossing voor buskommen bleef achter; vaak is de ruimte tussen de instaphalte en de bus ondanks aanpassingen relatief groot omdat de chauffeur bang is schade aan te brengen. Door ruimtegebrek kunnen ze bovendien de in- en uitrijbocht vaak niet zo maken dat ze goed uitkomen. De BusHub lost dit probleem op: in feite is het zo simpel dat het ingenieus is. Aandachtspunt is echter nog dat de chauffeurs goed ingelicht moeten worden om het product ook daadwerkelijk optimaal te gebruiken.”

 

Statische oplossing

De afgelopen jaren zijn veel bushaltes gelijkvloers gemaakt, zodat mensen die slecht ter been zijn of gebruikmaken van een rolstoel de bus gemakkelijker kunnen verlaten. “Maar we hebben geconstateerd dat in de praktijk veel bushaltes door de aanpassing niet beter toegankelijk zijn geworden”, legt Van den Driessche uit. “Buschauffeurs proberen zo dicht mogelijk langs de trottoirrand te rijden. Een zaagtandhalte zou bij het inrijden kunnen volstaan om schade te voorkomen, maar die ontstaat alsnog doordat de carrosserie tegen de band zwaait.” Van den Driessche bedacht een oplossing: de bus deels optillen. “Dat kan hydraulisch of mechanisch, maar zulke oplossingen zijn kostbaar en storingsgevoelig. We zagen daarom meer in een statische oplossing. Uiteindelijk is het een betonnen verhoging in het wegdek geworden. Beton kan het grote gewicht van een bus dragen, in bestaande bushaltekommen worden geplaatst en is vormvast. Het biedt ook voordelen ten opzichte van asfalt. Een verhoging in asfalt krijg je nooit egaal, er is altijd een verloop. Bij beton is er meer controle op de eind vorm, omdat het product uit een mal komt.”

 

De eerste BusHub in Rotterdam

Het ontwerp werd afgerond met Struyk Verwo Infra. Accountmanager Egbert Müller en productmanager Verkeer en Milieu Frank Kolderie zagen direct kansen en konden helpen het product breder onder de aandacht te brengen. Via contacten bij de gemeente Rotterdam werd het idee in de praktijk gebracht. In juni 2014 legde de gemeente Rotterdam de eerste BusHub aan in een zogeheten zaagtandhalte bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. De pilot in Rotterdam geeft positieve resultaten, maar biedt ook stof tot nadenken. In toekomstige ontwerpen mag de inrijhoek bijvoorbeeld kleiner worden gemaakt, zodat er nog meer ruimte wordt gewonnen. Een bushalte is immers niet het meest fraaie onderdeel van de openbare ruimte. Maar in principe past de BusHub in elke omgeving.

 

Zo werkt de BusHub

De BusHub bestaat uit een dubbelrug, een betonnen verhoging van 5 centimeter, met een totale lengte van 6 meter (twee delen van 3 meter) en een breedte van 2 meter. De platen worden in twee delen in het wegdek bevestigd. Op zo’n manier dat het rechter voorwiel van de bus precies tussen het perron en de verhoging past. Bij het wegrijden rijdt het binnenste achterwiel aan de rechterzijde – een bus heeft een dubbel stel achterwielen – over de verhoging. De achterkant van de bus wordt kort opgetild, waardoor de bus boven het perron kan uitzwaaien en geen schade oploopt bij het uitrijden.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel