Project

Frisse uitstraling voor gerenoveerde Julianabrug

Door het ongeluk met het brugdek kent heel Nederland de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn. Inmiddels is de renovatie afgerond en is de brug op 20 juni officieel geopend. Ontwerpbureau ipv Delft zorgde in opdracht van Witteveen+Bos voor het nieuwe uiterlijk van de brug, die nu weer decennia mee kan.

Het bewegingswerk en het beweegbare brugdek waren op het einde van hun levensduur en aan vervanging toe. De gemeente greep deze noodzakelijke renovatie aan om gelijk de geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Naast een nieuw beweegbaar brugdek heeft de brug uit de jaren vijftig ook geluidsabsorberend asfalt en glazen geluidsschermen gekregen. Tegelijkertijd is het brugwachtershuisje gerenoveerd.

 

Esthetisch ontwerp

ipv Delft stelde samen met de gemeente het beeldkwaliteitsplan op voor de ‘nieuwe’ Julianabrug en maakte het ontwerp voor de geluidsschermen. De glazen schermen zijn één of twee meter hoog, afhankelijk van de naastgelegen bebouwing. Voor de benodigde geluidsreductie volstaat een scherm van één meter hoog. Uit esthetisch en praktisch oogpunt is ervoor gekozen geluidsscherm en hekwerk te combineren in één scherm. De zelfdragende glazen panelen hebben een bamboe handregel. Op de onderste strook van het scherm is een subtiel streeppatroon aangebracht, dat verwijst naar het spijlenhekwerk dat oorspronkelijk op de brug stond. Boven de watergang is de naam van de brug in het streeppatroon opgenomen.

 

Silhouet

Waar het originele hekwerk is vervangen door een moderne variant, is bij het brugwachtershuisje het omgekeerde gebeurd. Daar zijn de trespa-platen en kunststof kozijnen die enkele decennia geleden waren aangebracht juist verwijderd om het geheel in zijn originele staat terug te brengen. Zo komt het huisje aanzienlijk beter tot zijn recht. ’s Avonds licht het gerenoveerde brugwachtershuisje als een lampion op dankzij de intern aangebrachte blauwe verlichting. Wie goed kijkt, zal in het huisje bovendien het silhouet van Juliana’s hoofd ontwaren. Verder bestond de renovatie onder meer uit het verven van de gehele onderbouw in een nieuwe kleurcombinatie, het vervangen van de verlichting onder de aanbruggen en het vervangen van twee van de bestaande trappen door exemplaren met een flauwere helling, om de fietstoegankelijkheid te verbeteren.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel