UHSB bouwpakketbrug voor Den Burg

woensdag 28 september 2016
timer 2 min
De nieuwe fiets- en voetgangersbrug Volmolen op Texel combineert duurzaamheid en efficiëntie met een bijzonder prettige uitstraling. De brug bestaat uit superslanke dekdelen van ultrahogesterktebeton op getoogde stalen liggers en een maatwerk hekwerk waarin bamboe de hoofdrol speelt. Het ontwerp komt van ipv Delft.
De 17 meter lange brug tussen de Volmolen en de Korfbaeck in Den Burg is gebouwd volgens het door ipv Delft, Pieters Bouwtechniek en Hi-Con Nederland ontwikkelde Bruggensysteem Delft, een systeem van standaardbruggen in ultrahogesterktebeton (UHSB). Uitgangspunt zijn de voordelen van UHSB, gecombineerd met een efficiënte constructie en een snelle bouw- en voorbereidingstijd. Zo is de brug op Texel in drie dagen geplaatst. De opbouw is verrassend simpel: betonnen landhoofden zonder paalfundering, twee licht getoogde stalen liggers en een reeks dekplaten in UHSB. Daar bovenop het hekwerk, dat is bevestigd op ingestorte ankers in het dek.
 

Onderhoudsvrij en kostenefficiënt

Dankzij toepassing van UHSB zijn de dekdelen met een dikte van 85 mm bijzonder slank. Het dek heeft standaard een ruwe bovenzijde, die fungeert als anti-sliplaag. Een traditionele slijtlaag is niet nodig. Gecombineerd met de relatief dichte oppervlaktestructuur, het zelfherstellend vermogen van het UHSB en een verwachte levensduur van honderd jaar, betekent dit dat de brug nagenoeg onderhoudsvrij en erg kostenefficiënt is. Ook de detaillering draagt hier aan bij. De dekdelen liggen niet strak tegen elkaar aan maar met een open voeg, en tussen de stalen HEA 500 liggers en het dek is een oplegmateriaal aangebracht. Op deze manier kan zich geen vuil en vocht ophopen en blijft de brug niet alleen mooi maar ook goed geconserveerd.
 
Het hekwerk heeft stalen balusters en zowel lamellen als een handregel van bamboe. Het geheel buigt licht naar buiten, wat de vriendelijke uitstraling versterkt. Het ontwerp voor het hekwerk kwam tot stand in overleg met bewoners.
 
Het Bruggensysteem Delft biedt naast het hier toegepaste principe ook mogelijkheden voor meanderende vlonderpaden of korte plaatbruggen en bruggen met geïntegreerde betonnen liggers. Zo is met het systeem voor vrijwel elke situatie een brug te maken: van groot tot klein, vlak of met toog en recht of meanderend.

Meer artikelen met dit thema

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »

Fila banken op het dak van een appartementencomplex

21 mrt om 12:34 uur

Groen vervult een belangrijke rol in de buitenruimte waarin we leven. Een groene omgeving is niet alleen mooi…

Lees verder »

Prestige project De Entree fietsenstalling

18 mrt om 17:29 uur

In het water, voor de hoofdingang van Amsterdam Centraal Station, op het deel dat tot juli 2018 dienst deed als…

Lees verder »

Veilig en droog fietsen parkeren bij station Amersfoort Schothorst

12 mrt om 11:01 uur

Bij station Amersfoort Schothorst is een nieuwe tijdelijke fietsenstalling geopend, waar fietsers hun rijwiel…

Lees verder »

Romantisch parkmeubilair voor het Vondelpark

27 feb om 11:13 uur

Het Vondelpark wordt gerenoveerd met als doel om het park te behouden als Rijksmonument en geschikt te maken…

Lees verder »
descriptionArtikel

Gemeente Hengelo kiest voor betaling via Marktstroom.nl

23 feb om 08:36 uur

Bij de herinrichting van het marktplein in het centrum van Hengelo was een optimale elektriciteitsvoorziening…

Lees verder »
descriptionArtikel

‘Wij willen gemeenten verder helpen bij verduurzamen en vergroenen’

10 jan om 14:12 uur

De druk om te vergroenen neemt de laatste jaren steeds verder toe. Problemen als hittestress en wateroverlast…

Lees verder »

De Gedenktuin; een plek waar kinderen kunnen spelen, ontdekken en herdenken

9 jan om 11:43 uur

Ons hart gaat sneller kloppen als we mogen samenwerken, als er aandacht is voor vorm, materiaal, kleur en…

Lees verder »