Project

In dit project gaan gedragswetenschappen en verkeerskunde hand in hand

Het EU-project MeBeSafe (Measures for Behaving Safely in Traffic) slaat een brug tussen verkeerskunde en gedragswetenschappen dankzij het principe van 'nudging': het bewust beïnvloeden van onbewust gedrag. Met als doel om het aantal ongelukken op de weg te reduceren, door het gewoontegedrag van verkeersdeelnemers te doorbreken.

Het uit de gedragswetenschappen afgeleide principe van ‘nudging’ heeft betrekking op het onbewust beïnvloeden van mensen om bepaalde keuzes te maken, zonder alternatieve keuzes te verbieden.

Zo werkt het 

Door de verkeersdeelnemers hun actievrijheid te laten behouden en meerdere keuzes te geven, worden de maatregelen niet als opdringerig ervaren.

 

Deze nudging-maatregelen worden geïmplementeerd voor Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), zoals het Adaptive Cruise Control (ACC)-systeem, en maatregelen van afstand, zoals coaching, evenals diir adaptieve in-road oppervlaktedisplays.

Interdisciplinaire samenwerking

De ontwikkeling van de maatregelen vereist een interdisciplinaire samenwerking tussen technologen, gedragswetenschappers en verkeersdeskundigen. MeBeSafe wil van tevoren de effectiviteit van elke maatregel eerst analyseren door modellering, gevolgd door gecontroleerde experimenten en veldproeven.

 



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel