Grijsen ontvangt CO2 label

maandag 17 oktober 2011
timer 2 min
Grijsen eerste Achterhoekse bedrijf met CO2 label Als eerste Achterhoekse bedrijf heeft Grijsen uit Winterswijk een CO2-certificaat behaald. De CO2-Prestatieladder is een instrument om bedrijven te stimuleren tot CO2-bewust handelen in de eigen bedrijfsvoering en bij de uitvoering van projecten.
Grijsen ontvangt CO2 label


CO2-Prestatieladder


De CO2-Prestatieladder is in eerste instantie door ProRail ontwikkeld en sinds 2009 gebruikt voor aanbestedingen in de spoorsector. Al snel bleek dat ook andere opdrachtgevers de mogelijkheden van de ladder zagen. De CO2-Prestatieladder is een instrument om bedrijven die deelnemen aan aanbestedingen te stimuleren tot CO2-bewust handelen in de eigen bedrijfsvoering en bij de uitvoering van projecten. Het gaat daarbij met name om energiebesparing, het efficiënt gebruik maken van materialen en het gebruik van duurzame energie. Het instrument kan door overheidsorganisaties en bedrijven worden gebruikt bij veelal complexe aanbestedingen.

Ruimte voor creativiteit en innovatie


Uitgangspunt van de ladder is dat inspanningen worden gehonoreerd. Een hoger niveau op de ladder wordt namelijk beloond met een concreet voordeel in het aanbestedingsproces, in de vorm van een - fictieve korting op de inschrijfprijs. De CO2-Prestatieladder heeft twee belangrijke uitgangspunten: een maximale gerichtheid op praktische resultaten en innovatie en zo min mogelijk inperking van het praktisch handelen in de onderneming. De ladder werkt dan ook niet met regelgeving voor productiewijzen, of productvoorschriften, maar schept juist meer ruimte voor creativiteit en vernieuwing van bedrijfsvoering en product. Doel van de ladder is bedrijven te stimuleren om de eigen CO2-uitstoot (en die van hun leveranciers) te kennen en permanent te zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de klimaatimpact van de eigen bedrijfsvoering en de eigen projecten terug te dringen.

Ambities in duurzaamheid


Grijsen bedient het hoog segment van de markt voor straatmeubilair en rekent voornamelijk (semi)overheden tot hun opdrachtgevers. Grijsen ontvangt een certificaat op niveau 3. Marketing & communicatieverantwoordelijke Tim van den Berg benadrukt dat niveau 3 niet het eindstation hoeft te zijn: “Er zijn ambities om toeleveranciers ook bewust te maken van CO2-uitstoot. Daarmee kan Grijsen niveau 5 behalen op de CO2-prestatieladder. Dit houdt in dat duurzaamheid geïntegreerd wordt in het proces bij de toeleveranciers.”