‘Na 50 jaar bruggen bouwen, ontwikkelden wij een eigen visie op ontwerpen’

vrijdag 15 mei 2020
timer 5 min
Van houten bruggen naar totaaloplossingen in de bruggenbouw, zo vestigde Haasnoot Bruggen uit Rijnsburg haar naam in de Nederlandse infrastructuur. Een interview met Hyuk Brands, algemeen directeur van Haasnoot Bruggen.

“In de beginjaren draaide het bij Haasnoot Bruggen om kleine houten bruggen die in grote getale door heel Nederland zijn geplaatst”, begint Brands te vertellen. “Sommige opdrachtgevers hebben nog steeds het beeld dat het wij alleen maar houten bruggen maken, maar dat is gedateerd. Ons bedrijf is inmiddels duizenden bruggen verder in hout, beton, composiet en staal, vaak in combinaties van verschillende materialen.”

Jullie bouwen bruggen, waarom zagen jullie advies en ontwerp als logische stap?
“De interesse voor betere vormgeving, ook voor kleinere bruggen, nam toe na de realisatie van de Erasmusbrug. De hele wereld was eerst tegen en toch is de brug er gekomen. Inmiddels is ‘de zwaan’ zelfs het symbool van de stad geworden. Waar de functionaliteit bij kleinere bruggen altijd voorop stond, is het tegenwoordig een combinatie van functie en vorm geworden. Niet verwonderlijk als je kijkt hoeveel aandacht Nederland besteedt aan de stedelijke en openbare inrichting ten opzichte van andere landen. De vraag voor meer creativiteit groeide. Bovendien hoeft meer aandacht en creativiteit niet per definitie meer geld te kosten. Dat heeft eigenlijk nauwelijks verband met elkaar.”


De ‘trouwbrug’ in Breda

Het was nogal een gevecht voor jullie, de perceptie ‘kan een bouwer wel ontwerpen’. Waar moesten jullie tegen vechten?
“Na een halve eeuw bruggen bouwen, ontwikkelden wij een eigen visie op ontwerpen. Bovendien hadden wij van alle werken tekeningen gemaakt in opdracht van gemeenten, architecten, landschapsarchitecten en ingenieursbureaus. Van schets tot definitief ontwerp. Zonder het zelf goed te beseffen hadden we toen al honderden ontwerpen gemaakt, alleen deden wij dat werk er altijd geruisloos bij, omdat we vaak alleen wat wensen aangereikt kregen. Dus gingen wij heel praktisch ontwerpen schetsen. Met deze ervaring en omdat we zagen dat substantiële delen van het budget opgingen aan ontwerpkosten, ten koste van het besteedbaar budget voor de brug zelf, dachten wij: dit kan beter. We zagen te vaak dat het wiel opnieuw werd uitgevonden en we zagen zelfs ontwerpen die wij al jaren eerder hadden bedacht voorbijkomen, maar dan ineens tegen tarieven van 160 euro per uur.”

Zijn jullie vaak tegen gesloten deuren aangelopen?
“In eerste instantie bleven de deuren ferm gesloten. Als bouwer waren we overal welkom, als ontwerper niet. Ik heb echt moeten vechten om ontwerpkansen te krijgen en uiteindelijk hebben wij van een paar gemeenten een eerste kans gekregen. En zo is het balletje gaan rollen. Inmiddels werken we fulltime met een volwaardig ontwerpteam van veertien ingenieurs, constructeurs, tekenaars en designers. Opdrachtgevers weten nu de weg naar ons wel te vinden voor zowel advies als ontwerp. In maart van dit jaar hebben wij bijvoorbeeld opdracht van de gemeente Schiedam gekregen om een variantenstudie te doen voor drie locaties waar mogelijk bruggen komen. Daarbij gaan we de beoogde omgevingen in 3D zetten met ontwerpen van verschillende bruggen. Dat doen wij allemaal in eigen beheer. Daarnaast werken wij intensief samen met architecten- en ingenieursbureaus. Ondanks de groei is onze inzet hetzelfde gebleven. Wij leveren mooi en goed ontwerpwerk voor elk budget. En heel soms is er geen budget, maar ook dan maken we er toch weer iets heel fraais van.”


Ontwerp voor de gemeente Cuijk

Hoe toekomstbesteding is Haasnoot Bruggen?
“Wij hebben meerdere werkgebieden waarmee we klaar zijn voor de toekomst. Allereerst de bruggenbouw waar de meeste ons van kennen. Minder bekend is dat we naast Haasnoot Bruggen een aparte onderneming hebben, Haasnoot Staal, voor staalconstructies voor bruggen en constructies voor de kranenbouw. Met onze onderneming Qlabs richten wij ons sinds 2006 uitsluitend op innovaties. Productie en ontwikkeling van bamboematerialen was het eerste concrete product, nu bekend onder de merknaam BambooTeq®. Recent hebben wij met dit bedrijf S3® carbonfiberstrips geïntroduceerd voor het verstevigen en verstijven van constructies. Zeer succesvol in de windmolenindustrie en nu beschikbaar voor de civiele techniek en bouw.

Voor het gespecialiseerde werk van plaatsen van bruggen en waterbouw zoals steigers, vlonders en remmingwerken opereren wij vanuit Haasnoot Civiel met eigen materieel en mensen. Alle activiteiten doen wij vanuit een vestiging met een productiefaciliteit van zo’n drie voetbalvelden groot en met het unieke bruggen inspiratiecentrum, een expositieruimte van 600 vierkante meter waar alles te zien is rondom bruggenbouw. Van ontwerp en materialen tot ruimtes voor bijeenkomsten.

Wij bieden een totaaloplossing in bruggenbouw waarbij wij een toekomst zien met de combinatie civiele techniek en technologie (ict, sensoring, data-analyse en dataverwerking). De technologie is een onderdeel van ons interne ingenieursbureau geworden.”

Haasnoot Bruggen
Rijnsburg
071 402 17 44
www.haasnootbruggen.nl

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 2, thema ontwerp & inrichting. Je kunt hier het magazine gratis doorbladeren.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samen herstellen we de waterkringloop

8 apr om 09:25 uur
Hevige regenbuien en extreme droogte zorgen ervoor dat we steeds beter moeten nadenken over een klimaatbestendige…
Lees verder »

Klimaat Expo: Hemelwater afvoeren zonder buizen met de kolkgoot van Nering Bögel

2 apr om 08:52 uur
Op de Nationale Klimaat Expo tonen weer verschillende exposanten hun innovaties om zo hun vakgenoten en -collega's…
Lees verder »
descriptionArtikel

Circulaire waterberging onder asfalt met duurzame keuzes in Oss

26 mrt om 08:49 uur

Het bedrijventerrein Moleneind in Oss ondergaat een opmerkelijke metamorfose richting duurzaamheid. De…

Lees verder »
flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Veilig oversteken door knipperende verlichting in wegdek

23 jan om 11:40 uur
Twee jaar geleden liep Traffic Care tegen een groot probleem aan bij hun oplossing voor het met ledverlichting…
Lees verder »

BUITENkast techniek neemt Metternich en Kienhuis over

23 jan om 08:50 uur
BUITENkast techniek, toonaangevend in technisch straatmeubilair, heeft recentelijk de aandelen van Metternich en…
Lees verder »

Greenline, de nieuwe generatie grasvoegensteen

23 okt 2023

De Greenline- Grasvoegensteen is ontwikkeld met het oog op een stedelijke omgeving waarin architecten en…

Lees verder »