‘Na 50 jaar bruggen bouwen, ontwikkelden wij een eigen visie op ontwerpen’

vrijdag 15 mei 2020
timer 5 min
Van houten bruggen naar totaaloplossingen in de bruggenbouw, zo vestigde Haasnoot Bruggen uit Rijnsburg haar naam in de Nederlandse infrastructuur. Een interview met Hyuk Brands, algemeen directeur van Haasnoot Bruggen.

“In de beginjaren draaide het bij Haasnoot Bruggen om kleine houten bruggen die in grote getale door heel Nederland zijn geplaatst”, begint Brands te vertellen. “Sommige opdrachtgevers hebben nog steeds het beeld dat het wij alleen maar houten bruggen maken, maar dat is gedateerd. Ons bedrijf is inmiddels duizenden bruggen verder in hout, beton, composiet en staal, vaak in combinaties van verschillende materialen.”

Jullie bouwen bruggen, waarom zagen jullie advies en ontwerp als logische stap?
“De interesse voor betere vormgeving, ook voor kleinere bruggen, nam toe na de realisatie van de Erasmusbrug. De hele wereld was eerst tegen en toch is de brug er gekomen. Inmiddels is ‘de zwaan’ zelfs het symbool van de stad geworden. Waar de functionaliteit bij kleinere bruggen altijd voorop stond, is het tegenwoordig een combinatie van functie en vorm geworden. Niet verwonderlijk als je kijkt hoeveel aandacht Nederland besteedt aan de stedelijke en openbare inrichting ten opzichte van andere landen. De vraag voor meer creativiteit groeide. Bovendien hoeft meer aandacht en creativiteit niet per definitie meer geld te kosten. Dat heeft eigenlijk nauwelijks verband met elkaar.”


De ‘trouwbrug’ in Breda

Het was nogal een gevecht voor jullie, de perceptie ‘kan een bouwer wel ontwerpen’. Waar moesten jullie tegen vechten?
“Na een halve eeuw bruggen bouwen, ontwikkelden wij een eigen visie op ontwerpen. Bovendien hadden wij van alle werken tekeningen gemaakt in opdracht van gemeenten, architecten, landschapsarchitecten en ingenieursbureaus. Van schets tot definitief ontwerp. Zonder het zelf goed te beseffen hadden we toen al honderden ontwerpen gemaakt, alleen deden wij dat werk er altijd geruisloos bij, omdat we vaak alleen wat wensen aangereikt kregen. Dus gingen wij heel praktisch ontwerpen schetsen. Met deze ervaring en omdat we zagen dat substantiële delen van het budget opgingen aan ontwerpkosten, ten koste van het besteedbaar budget voor de brug zelf, dachten wij: dit kan beter. We zagen te vaak dat het wiel opnieuw werd uitgevonden en we zagen zelfs ontwerpen die wij al jaren eerder hadden bedacht voorbijkomen, maar dan ineens tegen tarieven van 160 euro per uur.”

Zijn jullie vaak tegen gesloten deuren aangelopen?
“In eerste instantie bleven de deuren ferm gesloten. Als bouwer waren we overal welkom, als ontwerper niet. Ik heb echt moeten vechten om ontwerpkansen te krijgen en uiteindelijk hebben wij van een paar gemeenten een eerste kans gekregen. En zo is het balletje gaan rollen. Inmiddels werken we fulltime met een volwaardig ontwerpteam van veertien ingenieurs, constructeurs, tekenaars en designers. Opdrachtgevers weten nu de weg naar ons wel te vinden voor zowel advies als ontwerp. In maart van dit jaar hebben wij bijvoorbeeld opdracht van de gemeente Schiedam gekregen om een variantenstudie te doen voor drie locaties waar mogelijk bruggen komen. Daarbij gaan we de beoogde omgevingen in 3D zetten met ontwerpen van verschillende bruggen. Dat doen wij allemaal in eigen beheer. Daarnaast werken wij intensief samen met architecten- en ingenieursbureaus. Ondanks de groei is onze inzet hetzelfde gebleven. Wij leveren mooi en goed ontwerpwerk voor elk budget. En heel soms is er geen budget, maar ook dan maken we er toch weer iets heel fraais van.”


Ontwerp voor de gemeente Cuijk

Hoe toekomstbesteding is Haasnoot Bruggen?
“Wij hebben meerdere werkgebieden waarmee we klaar zijn voor de toekomst. Allereerst de bruggenbouw waar de meeste ons van kennen. Minder bekend is dat we naast Haasnoot Bruggen een aparte onderneming hebben, Haasnoot Staal, voor staalconstructies voor bruggen en constructies voor de kranenbouw. Met onze onderneming Qlabs richten wij ons sinds 2006 uitsluitend op innovaties. Productie en ontwikkeling van bamboematerialen was het eerste concrete product, nu bekend onder de merknaam BambooTeq®. Recent hebben wij met dit bedrijf S3® carbonfiberstrips geïntroduceerd voor het verstevigen en verstijven van constructies. Zeer succesvol in de windmolenindustrie en nu beschikbaar voor de civiele techniek en bouw.

Voor het gespecialiseerde werk van plaatsen van bruggen en waterbouw zoals steigers, vlonders en remmingwerken opereren wij vanuit Haasnoot Civiel met eigen materieel en mensen. Alle activiteiten doen wij vanuit een vestiging met een productiefaciliteit van zo’n drie voetbalvelden groot en met het unieke bruggen inspiratiecentrum, een expositieruimte van 600 vierkante meter waar alles te zien is rondom bruggenbouw. Van ontwerp en materialen tot ruimtes voor bijeenkomsten.

Wij bieden een totaaloplossing in bruggenbouw waarbij wij een toekomst zien met de combinatie civiele techniek en technologie (ict, sensoring, data-analyse en dataverwerking). De technologie is een onderdeel van ons interne ingenieursbureau geworden.”

Haasnoot Bruggen
Rijnsburg
071 402 17 44
www.haasnootbruggen.nl

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 2, thema ontwerp & inrichting. Je kunt hier het magazine gratis doorbladeren.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Zeven best gelezen artikelen op Straatbeeld.nl in 2022

22 dec 2022
Aan het eind van het jaar zetten we de zeven best gelezen artikelen op onze website van 2022 op een rij.
Lees verder »
descriptionArtikel

‘We willen de circulaire transitie vol aan gaan’

20 jun 2022 timer3 min
Haasnoot Bruggen ontwerpt en produceert jaarlijks zo’n tweehonderd bruggen. Voor het bedrijf uit Rijnsburg wordt…
Lees verder »
descriptionArtikel

Smart Circular Bridge Floriadeterrein geopend

25 apr 2022 timer4 min
Op het Floriadeterrein is 22 april de eerste Smart Circulair Bridge in gebruik genomen. De brug is gemaakt van…
Lees verder »
flash_onNieuws

Zwolle is circulaire fietsverbinding rijker

16 feb 2022 timer3 min
Onlangs zijn op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle een uniek fietspad en fietsbrug in gebruik genomen. Het…
Lees verder »
descriptionArtikel

Bruggen van composiet: niet meer weg te denken

5 jan 2022 timer4 min
In 2007 plaatste FiberCore Europe ’s-werelds eerste prefab composietbrug in Dronten. Inmiddels zijn er 1200…
Lees verder »
flash_onNieuws

Tweede leven brug op Floriadeterrein geopend

6 okt 2021 timer3 min
Op het Floriadeterrein in Almere is een nieuwe brug opgeleverd, die gemaakt is van hergebruikte brugonderdelen. De…
Lees verder »
descriptionArtikel

Duurzame en circulaire brugrenovaties met composietpanelen

1 okt 2021 timer4 min
De meeste betonbruggen in Nederland zijn niet ontworpen voor de huidige verkeersbelasting en het hedendaagse…
Lees verder »
flash_onNieuws

Zwolle krijgt groene passerelle over het spoor

30 sep 2021 timer3 min
De gemeente Zwolle heeft het ontwerp gepresenteerd van de groene passerelle over het spoor. De nieuwe brug biedt…
Lees verder »