Groen licht voor torens bij station Eindhoven
De belangrijkste bezwaren gingen over windhinder, parkeeroverlast, hittestress en het milieueffectrapport (MER). Volgens de afdeling bestuursrecht van de Raad van State heeft de gemeenteraad voldoende onderzoek laten doen naar de gevolgen voor de gevoelstemperatuur en schaduw. Ook denkt de Raad van State dat het plan niet tot onaanvaardbare parkeeroverlast, verkeersdruk of geluidsoverlast zal leiden.
Gemeente Eindhoven is tevreden met de uitspraak; hiermee krijgt de gebiedsontwikkeling rondom het station een belangrijke impuls. Wethouder Stijn Steenbakkers (gebiedsontwikkeling Eindhoven KnoopXL) ziet de uitspraak als een stimulans voor meer ontwikkelingen in de stad: “Dit is een belangrijke uitspraak voor een iconisch project in Eindhoven. Dat de hoogste rechter in het land ons nieuwe beleid op bijvoorbeeld mobiliteit, wind en hittestress volgt, geeft ons vertrouwen voor andere gebiedsontwikkelingen.
Project District E
Het stationsplein van Eindhoven wordt vernieuwd. Drie markante gebouwen met ranke torens komen vol publieksfuncties en woningen voor iedereen. De openbare ruimte verandert in een samenspel van bezoekersstromen, verblijfplaatsen, groen, water en licht. De voetganger wordt er uiteindelijk de baas.
Het plan bestaat uit drie markante torens waarvan de hoogste toren de hoogste van Eindhoven wordt. In de torens komen naast woningen ook lobby’s en dakterrassen voor werk, uitzicht en ontspanning. Op de lagere verdiepingen sluit de bebouwing aan op de hoogtes van de omliggende gebouwen, zoals de ‘radio’, het karakteristieke stationsgebouw dat met tal van zichtlijnen volop zichtbaar blijft. Onder de gebouwen komt een eenlaagse parkeerkelder. Er is plek voor deelauto’s en fietsparkeren voor bewoners en gebruikers van het gebouw.

District E in kerngegevens
- Locatie: Stationsplein Eindhoven
- Ontwikkelcombinatie Amvest BESIX
- Drie torens van circa 75, 110 en 140 meter
- Circa 725 woningen: waarvan 20% sociale woningbouw
- Publieke en commerciële functies
- 1,55 miljoen euro toegekend uit de Rijksregeling Woningbouwimpuls (WBI)
-> meer informatie vind je op de website van District E
Bron: gemeente Eindhoven en Amvest
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting
19 sep om 11:03 uurIn augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

