Blog

Deel 3 van het feuilleton 'De Buitenlamp'

Met gebogen hoofd gaat u richting huis. Juist als u voorbij de doe-het-zelfwinkel loopt, komt de ‘stagiair’ de winkel uit. Hij spreekt u aan: ‘Hallo meneer, is het destijds nog gelukt met de buitenlamp?’

Deze blog is onderdeel van een reeks. Klik hier voor deel 1 en hier voor deel 2.

U vertelt de jongeman uw verhaal. Hij vertelt dat hij studeert aan een technische hogeschool en zich heeft verdiept in consumenteninformatie voor elektronica-artikelen. Hij zegt dat u niet de enige bent die wordt misleid. Sommige gegevens worden niet vermeld op de verpakking. Andere wel, maar niet in relatie tot de aankoop.  Beschaamd stelt u uw oordeel over de stagiair bij. Hij geeft aan dat hij u wel wil helpen door te reclameren bij de leverancier van de lamp. Hij zal zijn best voor u doen.


Wonder boven wonder belt hij enkele weken later op en vertelt dat hij het aankoopbedrag in de vorm van een tegoed heeft teruggekregen en dat u in de winkel een nieuwe lamp mag uitzoeken. Met een extra bijdrage koopt u een andere lamp. Een jaar later komt u de stagiair nog eens tegen, jullie knikken tevreden naar elkaar. De lamp doet het nog uitstekend, op alle fronten! Zelfs van buurman Doorzon kreeg u een compliment. Een tweede aanschaf, door de buurman, was dan ook snel een feit.


Velen kunnen zich verplaatsen in de persoon die de buitenlamp aanschaft. Ook de vergelijking met openbare verlichting is snel gemaakt. De kernvraag is of de beheerder van openbare verlichting zich op eenzelfde wijze opstelt als de persoon die de buitenlamp koopt.


In het begin wel: met veel aandacht wordt een programma van eisen opgesteld en de aanbesteding ingezet. Maar worden de vervolgstappen ook gezet? Worden de prestaties na gunning gecontroleerd? En wat gebeurt er bij niet geleverde prestaties? Mijn stelling is dat er in dit opzicht nog veel te weinig gebeurt en dat hier veel kwalitatieve winst valt te behalen.


Vandaar mijn oproep: gedraag je als deze huiseigenaar die een lamp koopt! En laten we onze krachten bundelen. Door samen een inkoopleidraad te maken, kunnen we het kwaliteitsniveau verhogen en het frustratieniveau verlagen. Laten we samen de handdoek oppakken. Doet u mee?

Deel dit artikel