Popup Stadspark maakt van saai grijs plein een groene oase

donderdag 19 oktober 2023

Groen in de binnenstad is een grote wens voor zowel de inwoners als regionale bezoekers van Den Bosch. In de Brabantse stad onderzocht citymarketingorganisatie Den Bosch Partners recent, in samenwerking met Altuïtion, de behoefte van de regionale bezoeker en daaruit kwam groen in de binnenstad als belangrijk thema naar voren. Den Bosch Partners kwam op het idee om een Popup Stadspark neer te zetten, om zo te laten zien wat er mogelijk is om een aantrekkelijkere leefomgeving te creëren. Stefan van Ham vertelt er meer over. 

 

Tekst: Laura Vliek 

“Het gebied rondom de Arena werd specifiek genoemd”, begint Van Ham, werkzaam bij Den Bosch Partners en verantwoordelijk voor het park en de programmering, te vertellen. “Dit is op zichzelf geen verrassing, want het plein was kaal en van steen en werd voornamelijk gebruikt als fietsenstalling. We zien het als onze rol om beweging te creëren binnen dit groene thema.” Het gebied rondom de Arena in Den Bosch wordt ervaren als een enorm lelijk oersaai plein in de binnenstad. “Wij vonden dat hier iets aan moest gebeuren, zodat het publiek het weer écht leuk vind om op dit plein te verblijven. Daarop is het idee van een Popup Stadspark ontstaan”, vervolgt Van Ham.  


 
Den Bosch Partners kreeg voor het idee van het Popup Stadspark veel bijval van retailers, horeca, vastgoed en de gemeente. “Wij fungeren in dit project als onafhankelijke spin in het web”, legt Van Ham uit. “En samen hebben we als doel om in Den Bosch een betere en leukere binnenstad te creëren en Den Bosch zelf als stad beter op de kaart te zetten.”  

Weinig zitmeubilair en groen 

Voorafgaand aan het project werden bij inwoners en ondernemers meningen opgehaald: wat kan goed en wat kan beter. “Hieruit kwam in ieder geval naar voren dat men van mening is dat de binnenstad erg versteend is en dat er weinig zitmeubilair en weinig groen aanwezig is. Hierop zijn we een discussie gestart met de gemeente hoe we dit ‘probleem’ konden aanpakken. Gaandeweg kwamen we tot het idee om maar gewoon te beginnen. We hebben pleinontwerper Lucas Zoutendijk gevraagd om mee te denken wat we met het plein konden doen. Hierop zijn drie concepten/voorstellen bedacht.” 

“Het was wel een lastige opgave”, stelt Van Ham. “Er is geen infrastructuur voor een park en de locatie is niet aangemerkt als evenemententerrein. Maar we wilden het wel echt goed aanpakken, dus gingen we met de gemeente aan de slag. Gelukkig waren ze bij de gemeente bereidwillig om mee te denken, ook meer buiten de kaders. Ook bewoners waren enthousiast over het idee, maar sommigen ook lichtelijk sceptisch. Werkt dit geen vandalisme in de hand?” Over laatstgenoemde kan Van Ham kort zijn: “Het popup stadspark is nu anderhalve maand open en alles staat er nog.”  

Een ander bijkomend voordeel is er eentje voor de ondernemers: de omzetten zijn enorm gestegen. Dit is volgens Van Ham een logisch, maar natuurlijk aangenaam gevolg. “Met het popup stadspark is meer verblijfsgemak gecreëerd. Door meer groen toe te voegen, hebben we ook de hittestress verminderd.” Het gebied is geschikt voor alle leeftijden. “Zo is er voor volwassenen genoeg zitgelegenheid en is er voor kinderen een looppad met verschillende obstakels aangelegd.”  

Een tijdelijke oplossing 

Het popup park is met recht een popup park te noemen. “De inrichting is echt voor tijdelijk, het is niet winterhard”, legt Van Ham uit. “Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er überhaupt geen onderhoud nodig is, want dat is zeker wel het geval. Wel hebben we ervoor gekozen om het zo eenvoudig en onderhoudsarm mogelijk in te richten. Als het park in oktober verdwijnt, gaan we voorlopig helaas terug naar het versteende plein dat het hiervoor was. Wel liggen er plannen om het plein permanent te veranderen, maar zover is het helaas nog niet”, aldus Van Ham. “Wel kunnen we onze ideeën delen en dan wordt het groen in ieder geval deels overgenomen. We hopen natuurlijk dat de gemeente in de toekomst zoveel mogelijk van ons concept overneemt.” 
 
Het project is bedoeld als een interventie om aandacht te vragen voor vergroening en verbetering van de leefbaarheid in de binnenstad. “Alle belanghebbenden in de binnenstad van Den Bosch zijn het erover eens dat het kernwinkelgebied een stuk groener kan. Je kunt dan heel lang praten over hoe dat zou moeten, maar met tijdelijke experimenten kun je ook concreet laten zien wat er mogelijk is”, vindt Van Ham. Het plan van het popup stadspark staat niet op zichzelf. “We willen graag een beweging in gang zetten, het park fungeert hierbij als een katalysator. Op het plein zelf organiseren we ook activiteiten, bijvoorbeeld lezingen of jamsessies.” 

Plein als metafoor voor ambities 

Het plein is als het ware een metafoor voor de ambities die Den Bosch Partners voor de stad heeft. “Het gaat dan bijvoorbeeld over het verbeteren van het verblijfsklimaat en de leefomgeving van bewoners”, aldus Van Ham. “Met het initiatief hopen we beweging in de stad aan te zwengelen voor meer vergroening in de binnenstad. Met de steun van de gemeente hopen we dat vastgoedeigenaren en bewoners meer actief gaan tegelwippen in de binnenstad, zodat er nog meer plaats komt voor groen. Een hotel in de binnenstad heeft al het goede voorbeeld gegeven: zij hebben in plaats van tegels nu allerlei geveltuintjes aangelegd.” 
 
Met het popup stadspark is een aangenamere verblijfsomgeving ontstaan. “Ook is het soort publiek dat nu naar het gebied komt wel veranderd”, vertelt Van Ham. “Toen het plein nog versteend was liepen er soms wat ‘vage types’ rond. Dat is nu wel anders. Nu zie je allerlei publiek; kinderen, stelletjes, gezinnen, iedereen is welkom en voelt zich ook welkom op het plein. Dat is erg mooi om te zien en een mooi resultaat van dit experiment”, besluit Van Ham. 

Het popup stadspark was geopend tot en met 8 oktober.