Deze ledmodule maakt verduurzamen nog makkelijker

dinsdag 8 oktober 2019
timer 2 min
Het past helemaal in de gedachte van de duurzame en circulaire economie: de LED Retrofit-kit. Met deze ledmodule en -driver bouw je bestaande armaturen eenvoudig en voordelig om tot een modern led-armatuur. Zo krijgt straatverlichting een tweede leven. Een leven dat spaarzaam is voor het milieu en de portemonnee.

Avalite ziet de vraag naar de LED Retrofit groeien. “Logisch”, volgens Avalite: “Het installeren van de LED Retrofit-kit gebeurt in een handomdraai. Alsof je een lamp vervangt. En het resultaat is aanzienlijk: je hoeft niet te investeren in dure armaturen en je profiteert van lage energiekosten en de nieuwste techniek. Er is met de Batlamp zelfs een vleermuisvriendelijke variant verkrijgbaar. Een product dat we succesvol hebben toegepast in Zoetermeer.”

Duurzaam Zoetermeer denkt mee

In Zoetermeer staat zorg voor flora en fauna hoog op de agenda. Eric Pronk van de gemeente Zoetermeer kijkt onder meer naar het vleermuisvriendelijk maken van de stadsverlichting. Eric legt uit hoe deze duurzame verlichting tot stand komt.  


“We hebben eerst samen met de
stadsecoloog de migratie- en broedplaatsen van de dieren in kaart gebracht", aldus Pronk. "Hierop hebben we twee routes aangewezen, waaronder het Oude Lint. Een prima weg om aan te pakken, vooral omdat de verkeers- en sociale veiligheid het toelaten om de verlichting aan te passen. De armaturen verkeerden echter nog in prima staat. En zomaar vervangen, past niet in onze circulaire gedachte." 
 
"In de zoektocht naar een duurzamere oplossing kwamen we uit bij Avalite, dat ookvleermuis-vriendelijke vervangingskits aanbiedt", vervolgt Pronk. "Hiermee pakken we lichtvervuiling aan, terwijl de investering beperkt is. Bovendien houden we de mooie uitstraling van de bestaande armaturen in ere." 
 
Ook de bewoners aan de route zijn enthousiast. Het witte PLL-licht heeft plaatsgemaakt voor een zachte, rustieke en gelijkmatige gele kleur. Bovendien bevat de verlichting een dimfunctie, zodat we de lichtintensiteit automatisch kunnen verlagen in de nachtelijke uren. De volgende stap volgens Pronk: "Binnenkort pakken we de vleermuizenkaart erbij en kijken we welke andere routes we nog meer gaan aanpakken. 

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 04/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek