Familie van bruggen in centrum Almelo
Familie van bruggen
Een van de ontwerpvraagstukken in 2013 was, hoe om te gaan met de vormgeving van toekomstige bruggen. Bureau Stoep heeft destijds deze visie opgesteld samen met het ontwerp van de eerste brug. De toegangsbrug naar het nieuwe stadhuis. De visie geeft samen met het ontwerp van de Stadhuisbrug handvatten om toekomstige bruggen als één familie vorm te kunnen geven.
Karakteristiek aan de Stadhuisbrug is de golvende beweging van het dek en de randliggers. De golf symboliseert enerzijds het water dat wordt teruggebracht in het centrum. Anderzijds is deze golvende beweging identiek aan de golf in de voorgevel van het stadhuis. Dat zorgt voor een logisch en harmonieus geheel en maakt de brug uniek voor deze locatie. Het DNA van de bruggen uit zich door een golvende beweging, de kleur en de oplegging. De bruggen worden tussen de kademuren opgehangen waardoor de rollaag op de kademuur doorloopt ter plaatse van de brug. Hierdoor ontstaat een rustig beeld met één strakke lijn tot in het centrum.
De Tweede brug
In 2018 werd de familie uitgebreid met een tweede brug. De tweede brug is een stuk breder en wordt zwaarder belast waardoor de randliggers, in tegenstelling tot de eerste brug, niet konden worden gebruikt als constructieve dragers van de brug. Daarom is gekozen voor ‘traditionele’ liggers. Het dek en de hekwerken van de brug zijn golvend uitgevoerd, waardoor er een zeer herkenbare familie ontstaat.
Het hekwerk golft asymmetrisch met een hoge en een lage kant. Deze golvende beweging benadrukt tevens het verschil in opleghoogtes van de brug met ook een hoge en een lage kant. Ook deze brug is tussen de kademuren opgehangen. In Almelo zijn ze blij met de samenwerking met Bureau Stoep. “Bas Wallert van Bureau Stoep neemt je goed mee in zijn ontwerpproces en overlegt meer varianten. Samen kijk je wat het beste past, qua vormgeving maar ook technisch. Een fijne manier van samenwerken, en dat zie je ook in het eindresultaat”, aldus Wanda Roskam, landschapsarchitect gemeente Almelo.
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 03/2020. U kunt Straatbeel 3 gratis lezen in onze digitale bibliotheek.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Noord-Holland investeert in doorfietsroutes
30 sep om 14:13 uurDe komende jaren investeert de provincie Noord-Holland samen met de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting
19 sep om 11:03 uurIn augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…
Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact
18 sep om 13:37 uurWinkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…
Bouwen aan de buitenruimte van morgen
18 sep om 13:36 uurDe buitenruimte verandert in hoog tempo. Gemeenten, aannemers en ontwerpers zoeken steeds vaker naar…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…
Grijs en groen in harmonie? Het kan met NCB stenen van MBI
16 sep om 14:40 uurNCB (New City Basic) stenen zijn waterpasserende straatstenen met een open ruimte tot maar liefst 40 procent.…
Slimmer graven met UNI-Machine
16 sep om 13:38 uurGraaf sneller, nauwkeuriger en zonder giswerk met UNI-Machine: een 3D GPS machinebesturingssysteem, ontwikkeld…