Amsterdamse fietsers worden gewaarschuwd voor overstekende voetgangers

donderdag 25 november 2021
timer 2 min
De gemeente Amsterdam gaat op de Haarlemmerstraat en de Haarlemmerdijk gebruik maken van het Zebra-Safe systeem van Traffic-Care. Het unieke van dit project is dat de ledverlichting is aangebracht op bestaande rubberen verkeersdrempels en dat het systeem voor het eerst gericht is op fietsers.

Het Zebra-Safe systeem richt zich normaal gesproken op automobilisten. Bij zebrapaden worden bestuurders door middel van ledverlichting gewaarschuwd voor overstekende voetgangers. “De twee straten in Amsterdam worden door veel fietsers gebruikt”, vertelt Stan de Lie van Traffic-Care. “Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit zoveel fietsers voorbij zien komen in mijn leven. De gemeente wil graag de verkeersveiligheid verbeteren, omdat fietsers vaak blind doorrijden bij zebrapaden. Dat levert gevaarlijke situaties op. De gemeente gebruikt ons systeem als pilot om te kijken of het gedrag ook verandert. Bij automobilisten weten we dat het systeem met knipperende ledverlichting goed functioneert. De vraag is of de fietser er ook op reageert.”  

traffic care 
Het unieke van het project in Amsterdam is dat de ledunit is aangebracht in een rubberen verkeersdrempel die in elementen is vastgeschroefd op de weg. “Dat hebben we nog nooit eerder gedaan. We hebben het bekabelde systeem in de drempel aangebracht en aangesloten. We maken ook hier gebruik van onze thermische videodetectie, waarbij de ledlampen gaan branden als er een voetganger wordt gedetecteerd en wil gaan oversteken.” Zebra-Safe heeft een lange levensduur van vijftien jaar. Dit komt mede door op gezette tijden onderhoud te plegen.  
 
De komende periode werkt Traffic-Care aan het aanleggen van een uitgebreid systeem op een rotonde in Etten-Leur, vertelt De Lie trots. “Het is en grote rotonde met bijvoorbeeld een oversteekplaats voor voetgangers en fietspaden in twee richtingen. We gaan, door middel van vijf thermisch camera’s gemonteerd aan twee lichtmasten, ervoor zorgen dat de verkeersveiligheid op de rotonde gaat verbeteren. Door de camera’s zijn we in staat om voetgangers en fietsers ruim op tijd te detecteren. Dat betekent dat je automobilisten ruim de tijd geeft om te reageren op de lichtsignalen van ons systeem. Mochten ze dan te hard rijden dan hoeven ze ook niet plotsklaps te remmen. Dit voorkomt opstoppingen en zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer”, zo besluit De Lie.  
  
Traffic-Care 
Den Hout 
016 - 243 41 31 
https://www.traffic-care.nl/  

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 5 / 2021, thema duurzaamheid. Download hier gratis het magazine.

Meer artikelen met dit thema

Lightwell lanceert circulair en compleet Nederlands armatuur

18 okt om 16:52 uur
Lightwell heeft op 5 oktober tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte & Mobiliteit het nieuwe Lightwell-armatuur…
Lees verder »

Vakbeurs Openbare Ruimte, Focus Op: Van Berkel

3 okt om 12:03 uur
Oplossingen voor een groene stad.
Lees verder »

Vakbeurs Openbare Ruimte, Focus Op: Jobarco

30 sep om 13:07 uur
Een slimme stad, zo doen we dat.
Lees verder »
descriptionArtikel

Veilige fietspaden dankzij de FietsFlex

24 sep om 15:12 uur
De huidige drukte op fietspaden vraagt om nieuwe oplossingen voor het gebruik van de palen. Hierop vooruitlopend…
Lees verder »
flash_onNieuws

Utrecht investeert in leefbare en levendige stad

21 sep om 16:22 uur
Utrecht gaat in 2023 46 miljoen euro extra uittrekken voor parken, sportplekken, fietsroutes en fietsenstallingen…
Lees verder »
flash_onNieuws

Klimaatneutraal en circulair beton in 2030

11 apr om 15:38 uurtimer2 min
Het Betonakkoord komt met een aanpak om de betonsector versneld te verduurzamen, die ook onderschreven wordt door…
Lees verder »
texturen inspirator
descriptionArtikel

Levensechte textures van bestrating met de Texturen Inspirator

28 mrt om 15:59 uur
De Texturen Inspirator van Struyk Verwo Infra is een handige tool voor ontwerpers om bestrating in verschillende…
Lees verder »
flash_onNieuws

Nieuwe wegwijzers voor Utrecht Centrum

22 dec 2021 timer3 min
Na een ingrijpende verbouwing die ruim 20 jaar heeft geduurd is het gebied rond station Utrecht Centraal inmiddels…
Lees verder »