Amsterdamse fietsers worden gewaarschuwd voor overstekende voetgangers
Het Zebra-Safe systeem richt zich normaal gesproken op automobilisten. Bij zebrapaden worden bestuurders door middel van ledverlichting gewaarschuwd voor overstekende voetgangers. “De twee straten in Amsterdam worden door veel fietsers gebruikt”, vertelt Stan de Lie van Traffic-Care. “Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit zoveel fietsers voorbij zien komen in mijn leven. De gemeente wil graag de verkeersveiligheid verbeteren, omdat fietsers vaak blind doorrijden bij zebrapaden. Dat levert gevaarlijke situaties op. De gemeente gebruikt ons systeem als pilot om te kijken of het gedrag ook verandert. Bij automobilisten weten we dat het systeem met knipperende ledverlichting goed functioneert. De vraag is of de fietser er ook op reageert.”
Het unieke van het project in Amsterdam is dat de ledunit is aangebracht in een rubberen verkeersdrempel die in elementen is vastgeschroefd op de weg. “Dat hebben we nog nooit eerder gedaan. We hebben het bekabelde systeem in de drempel aangebracht en aangesloten. We maken ook hier gebruik van onze thermische videodetectie, waarbij de ledlampen gaan branden als er een voetganger wordt gedetecteerd en wil gaan oversteken.” Zebra-Safe heeft een lange levensduur van vijftien jaar. Dit komt mede door op gezette tijden onderhoud te plegen.
De komende periode werkt Traffic-Care aan het aanleggen van een uitgebreid systeem op een rotonde in Etten-Leur, vertelt De Lie trots. “Het is en grote rotonde met bijvoorbeeld een oversteekplaats voor voetgangers en fietspaden in twee richtingen. We gaan, door middel van vijf thermisch camera’s gemonteerd aan twee lichtmasten, ervoor zorgen dat de verkeersveiligheid op de rotonde gaat verbeteren. Door de camera’s zijn we in staat om voetgangers en fietsers ruim op tijd te detecteren. Dat betekent dat je automobilisten ruim de tijd geeft om te reageren op de lichtsignalen van ons systeem. Mochten ze dan te hard rijden dan hoeven ze ook niet plotsklaps te remmen. Dit voorkomt opstoppingen en zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer”, zo besluit De Lie.
Traffic-Care
Den Hout
016 - 243 41 31
https://www.traffic-care.nl/
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 5 / 2021, thema duurzaamheid. Download hier gratis het magazine.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Straatbeeld op de Vakbeurs Openbare Ruimte: kennis delen door ontmoeting en lezingen
12 sep om 13:00 uurAls strategisch partner van de grootste vakbeurs in de openbare ruimte van Nederland is het vakblad Straatbeeld…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…
Grijs en groen in harmonie? Het kan met NCB stenen van MBI
16 sep om 14:40 uurNCB (New City Basic) stenen zijn waterpasserende straatstenen met een open ruimte tot maar liefst 40 procent.…
Slimmer graven met UNI-Machine
16 sep om 13:38 uurGraaf sneller, nauwkeuriger en zonder giswerk met UNI-Machine: een 3D GPS machinebesturingssysteem, ontwikkeld…
De rioolbeheerder bepaalt hoe circulair de openbare ruimte wordt
10 sep om 15:19 uurStaan er rioleringswerkzaamheden op de planning? Neem dan meteen circulariteit, de energietransitie en…
Slim regenwaterbeheer in de stad: maatwerk op het terrein van Weberei Conrad in Lörrach
21 aug om 08:00 uurHoe vang je regenwater op in een volledig verhard stedelijk gebied, zonder het riool te overbelasten? Die vraag…
Praktische tips uit Gelderland voor circulaire vervanging bruggen
15 aug om 13:50 uurDe provincie Gelderland wil in 2050 volledig circulair zijn. Bij het vervangen van bruggen kiest de provincie…
Mijn Plek: proefparkeervak in Hoorn
12 aug om 08:00 uurMark Deckers heeft als projectleider Circulaire Economie bij de gemeente Hoorn circulariteit en duurzaamheid…